Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vägrar bryta avtalet med Hem och skola

Telemarketingföretaget Pool Media vägrar att bryta avtalet med Riksförbundet Hem och skola. I går träffades båda parter i ett möte på initiativ av Hem och skola.

Annons

– De vill inte släppa oss, de är rädda att vi ska gå till ett annat telemarketingföretag. Vi sitter fast i ett avtal som gäller fram till 2027 som vi vill avbryta, säger Ulrica Celec, t f ordförande för Hem och skola.

Uppdrag granskning avslöjade i höstas att telemarketingföretaget Pool Media dragit in 43 miljoner i sponsorpengar till Hem och skolas kampanjer. 80% behöll dock Pool Media för sig själva.

De två kampanjerna, En rökfri ungdom och Nolltolerans mot mobbning, är nu helt nedlagda. Sponsorer har velat ha tillbaka sina pengar sedan avtalet med Pool Media uppdagats i medierna.

– Pool Media vill skydda sig mot smällen, och vill att Hem och skola skall ta hela kostnaden i stället och bli de ekonomiska förlorarna, säger Erica Fosse, ordförande i Hem och skola utveckling i Sverige AB.

Nu är det i stället Hem och skola som blir de ekonomiska förlorarna. Den nya styrelsen kommer inte att jobba så mycket med kampanjer i framtiden.

– Vi vill lägga mer krut på att jobba med våra kärnfrågor som handlar om att lyfta föräldraperspektivet i skolpolitiken och att stötta föräldrarna. Våra medlemmar har varit tydliga med att de inte vill sitta fast i avtalet, säger Erica Fosse.

2008 förlängdes avtalet med Pool Media till 2027. Ulrica Celec berättar att den dåvarande styrelsen inte visste exakt hur avtalet såg ut och att informationen varit otydlig. Den nya styrelsen vill nu göra Hem och skola mer öppet och demokratiskt.

– Vi kan inte ställa oss bakom sådana oetiska affärsmetoder och vill inte ha något med Pool Media att göra, säger Ulrica Celec.

Styrelsen kommer nu att vända sig till sina advokater för att diskutera hur de ska gå vidare. NA har sökt Pool Medias vd Morgan Falk utan resultat.

Mer läsning

Annons