Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

”Varför talade inte politikerna med oss”

Det blev helt tyst i salen. ”Det kändes som om någon hällt en hink med kallt vatten över oss.” Lärarna på WUC, Wadköpings utbildningscentrum, förstår att kvadratmeter måste bort när gymnasieeleverna blir färre. Men var är dialogen, frågar de sig. ”Varför pratade politikerna inte med oss?”

Annons
Lärarna Göran Carlsson, Jennie Plate-Blomberg och Tord Helgesson tycker att politikerna borde ha pratat med lärare, elever och rektorer innan de bestämmer sig för vilken skola som ska krympa.

Mejlet kom i tisdags. De kallades till ett möte fredag morgon om ”ekonomiska åtstramningar”. Politikern som började prata, Dennis Begic (S), var saklig och tydlig, enligt lärarna. Han pratade om pengar och förklarade att de kommunala gymnasieskolorna tappar elever. Därför måste man ta bort lokaler. För att ha råd att behålla lärare och arbetsmaterial.

Saknar framförhållning

Rätt snabbt förstår lärarna: ”Det är oss det handlar om.” Det är på WUC, Wadköpings utbildningscentrum, som 10 000 kvadratmeter ska bort nästa år.

– Vi förstår ju att politikerna måste göra något, men var är den demokratiska processen? Vi får inte ens vara med och berätta och ge dem grundläggande fakta, säger Göran Carlsson.

– Vi är inte rädda för förändringar, men det måste finnas någon form av framförhållning och rimliga spelregler. Nu ändras spelreglerna hela tiden. Det känns som någon sorts panikutryckningar, säger Tord Helgesson.

"De måste väl prata med oss"

Pressmeddelandet var redan skrivet när politikerna kom till skolan för att informera. Så vilken chans har egentligen lärare och elever att påverka, undrar lärarna.

– Om de ska undersöka vår verksamhet så får de väl för sjutton prata med oss. Det finns ju många bitar i det här som de inte har någon aning om, just för att de inte har pratat med oss, säger Jennie Plate-Blomberg.

Det som på pappret kan verka som den bästa lösningen ekonomiskt kan i praktiken omkullkasta flera års arbete för att få en fungerande pedagogik, anser de tre lärarna och ger flera exempel:

Oklart om fortsättning

Temaprogrammet bygger på att klassrummen ligger bredvid varandra i samma korridor. Kan de fortsätta jobba så på en annan skola, undrar Tord Helgesson.

Fordon- och transportprogrammet jobbar med praktisk matte samtidigt som man övar med lastbilarna. Kan de fortsätta med det om körövningarna och de teoretiska ämnena ligger på två olika skolor?

För eleverna med högfungerande autism är det viktigt att vara delaktiga i den övriga skolan, till exempel i skolråd. Hur blir det med det arbetet om nästan alla andra gymnasieelever flyttar härifrån?

– Hur kom politikerna fram till just WUC? Den enda gymnasieskolan som håller budget, som fick bäst kritik av Skolinspektionen och som har fräschast lokaler, säger Tord Helgesson.

Mer läsning

Annons