Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Verksamhetschefen tillbakavisar kritiken

Språksvårigheter och nya rutiner. Det kan vara anledningen till att personalen upplever problem på Elgströmska. Det menar verksamhetschefen Olga Sjöberg.

Annons

Olga Sjöberg tillträdde sin tjänst den 1 juni i år. Här svarar hon på den kritik som personalen tar upp.

– Sommaren är alltid sommaren och det är den svåraste perioden att hitta personal. De sista veckorna har vi haft några vikarier som hade rätt kompetens vad gäller utbildning och erfarenhet men det visade sig att de hade språksvårigheter. Språkkunskaper är viktiga inom Attendo, därför har vi avslutat dessa vikarier.

Har det här påverkat brukarna på något sätt?

– Nej.

Oerfaren personal ska ha jobbat natt vilket fått till följd att brukarna inte tittats till?

– Nej, det vill jag dementera.

Det ska också fattas material som plasthandskar och tvättlappar?

– Vi har tittat över våra inköpsrutiner och i stället för att fem-sex personer beställer material så gör en person det numera. Det fungerar alldeles utmärkt och vi har allt vi behöver.

Varför upplever man då att man måste springa mellan olika avdelningar för att hitta det som behövs?

– Personalen har tydliga instruktioner kring det här men det är kanske inte alltid man känner sig bekväm med förändringar.

Det ska också ha fattats personal på vissa arbetspass?

– Bemanningen ska vara minst fem på morgonen. Det kan ju hända att någon blir plötsligt sjuk och då kan de vara fyra tills en femte blir inringd.

Enligt personal vi pratat med ska det också vara problem med hanteringen av mediciner. Till exempel ska en dörr till det rum där medicinen finns stå öppen eftersom det fattas en låsanordning.

– Jag känner inte till att någon dörr stått öppen. Det vill jag dementera.

Mer läsning

Annons