Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vi sover allt sämre

Att vara trött och ändå inte kunna sova, stress och svettiga lakan snor sig runt kroppen, ögonen svider, fast allt man vill är sova. Sekunder blir minuter och om sju, sex, fem timmar ska man upp ...

Annons

Varför är det så svårt att komma till ro? Och hur kommer det sig att sömnrubbningarna kryper neråt i åldrarna? Var femte svensk mellan 18 och 24 år har svårt att sova.

Lena Leissner är chef på sömnenheten på Universitetssjukhuset i Örebro och har forskat om sömn i trettio år.

–Vi måste begripa att det inte är fult att sova, säger hon, det är inte möjligt för en människa att vara alert och vaken dygnet runt.

Hon pratar om vår tids ideal, bilden av den outröttliga människan som sover med ena ögat på glänt, beredd att ta sig an en ny dag efter bara några timmars sömn. Helt fel, säger hon:

–De som slår sig för bröstet och tycker att de är duktiga för att de bara sover fyra timmar per dygn biter sig själva i svansen.

För om de inte sover så har de inte nytta av den vakna tiden, hävdar hon.

Kroppen behöver sin vila för att kunna bygga upp nödvändiga ämnen, exempelvis hormoner och signalsubstanser, som vi förbrukar när vi är vakna. Utan dem, eller med för låga halter, blir vi bland annat mindre kreativa, får sämre minne, blir lättstörda, irriterade.

–De som sover för lite har alltså ingen nytta av de extra vakna timmarna, säger Lena Leissner.

Hon ser ett tydliga samband mellan ökande sömnproblem och den förändring samhället har gått igenom de senaste, kanske tjugo åren. Nu för tiden går samhället på högvarv dygnet runt, det så kallade 24-timmarssamhället. Via Internet kan vi prata med folk när som helst, var som helst, spelar ingen roll om det är dag eller natt. Spel, filmer, tv, musik, ingenting stängs av för att kroppen behöver sova. Och så finns det en press att man ska vara tillgänglig dygnet runt, att orka med.

–För femtio år sedan tog tv-programmen slut vid tiotiden och då gick man och lade sig, säger Lena Leissner.

Då var det också andra arbetstider som gällde. De som var vakna på nätterna var främst de som jobbade inom larmyrken, polis eller brandförsvar och så sjukvårdspersonal förstås. De flesta andra sov.

–Nu är det ekonomin som styr våra arbetstider, folk arbetar skift. Industrin tar inte paus under dygnets mörka timmar, allt fler människor bryter mot kroppens naturliga rytm, säger hon.

Det hon återkommer till gång på gång är just attityden, hon vill återupprätta sömnens roll.

Kroppen behöver cirka sju, åtta timmars sömn per dygn. Och då är det sömn med kvalitet som är viktig. Timmar och minuter kan variera en del. Små barn behöver sova mer, äldre mindre, enligt Lena Leissner.

Inte heller duger det att vila sig igenom natten, att ligga och läsa, eller lyssna på radio.

–Det är själva sömnen som är viktig, tiden när hjärnan kopplar av helt.

Men om man inte kan somna då? Då ska man tänka på de tre s:en, grunden för den som har sömnproblem:

S som i sovrum, s som i säng, s som i sova. Ett sovrum ska helst bara rymma en säng eftersom hjärnan reagerar reflexmässigt på allt som kan aktivera. En radio, böcker, tv, video, när signalen väl satt igång de faktorer som piggar upp hjärnan spelar det ingen roll att man medvetet tänker att man ska sova. Den har redan gått i gång och är pigg och alert.

–Sitt gärna en stund utanför sovrummet innan du går och lägger dig, fundera över hur dagen har varit, om det är något särskilt som har hänt. Tänk igenom sådant som du brukar grubbla över, skriv gärna ner det. Men när du väl går in i sovrummet så är det för att sova. Då ska du stänga så många tankar som möjligt ute, säger Lena Leissner.

Fotnot: Den som inte kan använda ett helt rum: Gör så gott du kan, skärma av sängen med draperier eller annat, det viktigaste är att sinnesintrycken begränsas.

Fler sovtips

Gå upp vid samma tid varje morgon.

Sov inte under dagen.

Undvika kaffe, nikotin och alkohol på kvällen.

Rör gärna på dig, men hårdträna inte på kvällen.

Försök att ha det svalt, tyst och mörkt i sovrummet.

Mer läsning

Annons