Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

"Viktigt att läxorna har kvalitet" 

Kvaliteten på läxorna är viktigare än att barnen ska ha läxor till varje pris. Det tycker Sabrina Gacanin, lärare på Brickebackens skola. Hon välkomnar att Skolverket nu kommer med ett nytt stödmaterial om läxor.

Annons

– Det är bra. Diskussionen om läxans vara eller inte vara förs hela tiden. Både bland lärare och föräldrar, säger Sabrina Gacanin.

Vi sitter i 6A:s klassrum. Det är onsdag eftermiddag och sista lektionen för dagen har precis slutat.

Då fylls bänkarna igen. En gång i veckan erbjuder Sabrina sina elever läxhjälp. Vissa har inte hunnit klart på lektionerna. Andra kan inte göra läxan hemma av någon anledning. På läxhjälpen finns både Sabrina och någon mer lärare till hands för att ge stöd.

– Vi vill ge alla barn en chans att lyckas. Alla elever får inte stöd hemma. Det beror till exempel på att de saknar lugn och ro, föräldrarna jobbar eller att föräldrarna inte har tillräckliga kunskaper i svenska.

Att det är bra med läxor är Sabrina och hennes kollegor Maggan Candemo och Samuel Jönsson överens om. Deras elever får 1–2 läxor i veckan. Men inte vilka läxor som helst. Uppgifterna måste vara förankrade i undervisningen.

– Läxor bör aldrig vara något man inte kan, säger Samuel som menar att anledningen till att det finns läxhjälpsföretag är att lärare ger fel läxor.

Mer läsning

Annons