Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Pool Media får svidande kritik

IOGT-NTO:s tidning Accent avfyrar en bredsida mot Örebroföretaget Pool Media i sitt kommande nummer. Pool Medias ägare gör mångmiljonvinster på att ragga sponsorer till behjärtansvärda kampanjer men ger sken av att ideella organisationer står bakom, lyder anklagelsen.

Annons

Tidningen har ägnat avsevärd tid att granska Pool Medias verksamhet, bland annat genom att tala med sponsorer och ideella föreningar som bedriver liknande verksamhet som Pool Media.

Man har särskilt synat kampanjerna. Ett narkotikafritt Sverige och Riksorganisationen för utsatta barn. Båda kampanjerna drivs som dotterbolag inom koncernen Pool Media.

Den bild som framträder är att sponsorerna känner sig vilseledda av Pool Media och dess säljare.

Av sju tillfrågade säger sex att de inte skulle ha sponsrat kampanjerna om de vetat att ett affärsdrivande aktiebolag stod bakom.

Flera kritiker

Kaj Hahne, inspektör på bedrägeriroteln i Stockholms city, säger till tidningen att ett sådant vilse-ledande kan vara bedrägeri.

Företrädare för flera ideella organisationer är också kritiska.

Pool Media ägnar sig åt ”renommésnyltning”, anser Per Johansson, general-sekreterare för Ett narkotikafritt samhälle.

Han menar att Pool Media medvetet försöker utnyttja etablerade organisationer genom namnlikhet.

Pool Media är mycket lönsamt och har de senaste tre åren delat ut 36 miljoner kronor till sina ägare. Morgan Falk är vd och huvud-ägare.

– Egentligen skiter jag i vad en sådan fjuttidning skriver. IOGT är en organisation som borde lagts ner för decennier sedan. Det är rent skitsnack som framförs.

– Vi har 18 000 sponsorer till Ett narkotikafritt Sverige varav 75–80 procent återkommer år efter år. Det tolkar vi som att de tycker verksamheten är bra.

"Vi döljer inte"

– Att tidningen hittar kritiska sponsorer beror ju på hur man ställer frågan. Vi döljer inte att det är ett aktiebolag som driver verksamheten, det står på fakturorna. Vi tycker att det viktiga är vilken verksamhet vi har, och där är vi bättre än många ideella föreningar.

Om de stora vinsterna och aktieutdelningarna säger Morgan Falk:

– Pool Media har funnits i över 20 år. De 15 första åren hade vi ingen aktieutdelning alls. Över tiden har vi i snitt delat ut ungefär en miljon kronor om året.

Mer läsning

Annons