Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Riskväg 50 – sex år till

Riksväg 50 norr och söder om Askersund är smal, krokig och farlig. Men i dagsläget kommer den hårt trafikerade vägen att i bästa fall byggas om först 2018 eller 2019 – trots flera svåra olyckor.

Annons
En man från norra Örebro län omkom i trafikolyckan söder om Askersund i onsdags kväll.

– Den här typen av riksvägar med tät trafik måste byggas om och göras till säkra mötesfria vägar så snabbt som möjligt, tycker Bernt Larsson.

Många arga samtal

Trafikpolischefen i länet upplever ständiga dikeskörningar och mer eller mindre svåra olyckor på riksväg 50 både i södra och norra länsdelen. Men frågan är om inte den milslånga sträckan mellan Brattebro backe och Medevi tar priset.

– Vi får dagligen samtal från arga och besvikna trafikanter och det är fullt förståeligt. Speciellt som sträckan en gång på 1990-talet hade en arbetsplan som på grund av brist på ekonomi drogs tillbaka, säger Andreas Asp, planerare på Trafikverket region Öst i Eskilstuna.

– Vi har gjort vad vi kan och försett sträckan med trafiksäkerhetskameror. Och det har haft effekt. Medelhastigheten har sjunkit. Men vi är väl medvetna om vägens fel och brister.

– Pengar saknas och det finns fler dåliga vägar i regionen.

Ännu större tryck

Den tragiska dödsolyckan i onsdags var inte den första längs riksväg 50. Och risken finns att det inträffar fler innan spaden sätts i jorden om sex–sju år.

– I dag passerar i snitt 4 000–5 000 fordon sträckan varje dygn, varav ungefär 20–25 procent är tung trafik, säger Trafikverkets Andreas Asp.

– Frågan är vad som händer när den nya förbindelsen mellan Motala och E 4:an i Mjölby öppnas 2013? Då blir nog trycket på sträckan ännu större, fortsätter han.

"Under all kritik"Det tror också Ingemar Resare, ny regionchef för Sveriges Åkeriföretag ÖST.

– Vägsträckan är under all kritik. På sina håll saknas vägrenar och asfalten slutar en decimeter utanför kantlinjen. Det är otroligt tajt och förståeligt att en och annan tung bil hamnar i diket.

Vad kan ni göra?– Vi måste fortsätta att bearbeta och påverka i första hand våra lokala riksdagspolitiker i Örebro och Östergötlands län, svarar Ingemar Resare.

Åsbro går föreFör två år sedan sjösattes infrastrukturplanen för åren 2010–2021. Där ingår riksväg 50 både norr och söder om Askersund.

– Men sträckan Askersund–Åsbro har högre prioritet. Där hoppas vi komma i gång år 2016, säger Andreas Asp.

Vad händer nu?– Det fanns en gammal arbetsplan, men sedan den gjordes har miljöbalken trätt i kraft så under 2012 ska vi göra en ny förstudie.

Blir det en helt ny sträckning mellan Brattebro backe och Medevi, som i den gamla arbetsplanen?

– Det kan jag inte svara på. Jag vill inte föregå den kommande förstudien, svarar Andreas Asp.

Bild från olycksplatsen norr om Medevi i onsdags natt.

Så ser planen ut

Sträckan Brattebro backe till Rude, vid riksväg 49, har färdiga bygghandlingar. Den kan byggas om till mötesfri landsväg inom ett halvår om pengar kommer fram.

Sträckan Askersund till Rude, vid riksväg 49, ska också byggas om till mötesfri landsväg. Pengar hämtas även här ur en pott för trafiksäkerhetsåtgärder. Oklart när.

I infrastrukturplanen finns Åsbro–Askersund med byggstart till mötesfri landsväg mellan 2016 och 2021. Trolig start 2016. Den har mer trafik och högre prioritet än sträckan mellan Brattebro backe och Medevi. Den kommer att byggas om till mötesfri landsväg först 2018–2019.

Mer läsning

Annons