Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Så gör länet för att synas i Almedalen

Årets politikervecka slår rekord med fler besökare och evenemang än någonsin. Örebro kommun, universitetet och landshövdingen hoppas att länet sticker ut i mängden.

Annons
I dag drar cirkusen igång i Visby.

I dag börjar politikerveckan i Almedalen. Politiker från hela Sverige trängs med organisationer och näringsliv, semester-firare och ämbetsmän.

Under veckan kommer Örebro kommun tillsammans med Örebro universitet, Kommuninvest och Örebrokompaniet att marknadsföra regionen på flera sätt under samlingsnamnet ”Örebro i Almedalen”.

Under veckan håller samarbetsparterna fyra seminarier som kan sammanfattas med temat ”positiva erfarenheter från regionen”.

– Vi vill bland annat visa att vi kommit längst i Sverige när det gäller kravet på sociala upphandlingar, säger kommunstyrelsens ordförande Lena Baastad (S).

– Konkurrensen om uppmärksamhet är stenhård. Vill man synas måste man ha bra och intressanta seminarier.

Kommunens kostnad för veckan beräknas till 100 000 kronor, och täcker tjänstemännens resor och boende, samt marknadsföring inför och under veckan. Samarbetet med andra regionala aktörer har hållit kostnaderna nere.

– Det finns också en annan poäng i att vi gör det tillsammans. Vi visar att Örebro är en bra stad för näringsliv och invånare, säger Lennart Bondeson (KD), som kommer att delta vid seminarierna.

På vilket sätt är pengarna en bra investering?– Vi måste jobba långsiktigt strategiskt för att attrahera invånare och näringsliv till regionen. I Almedalen profilerar vi Örebro som stad, och visar att vi stödjer universitetet som är en viktig aktör.

Örebrokompaniet har på uppdrag av kommunen ansvar för marknadsföringen under veckan, och använder sig av Mark Jenkins konstverk från Open art 2011. De vita männen som fanns på spridda ställen i Örebro, planteras nu ut i Visby.

– I stället för att som många andra skrika ut budskapet, kommer vi att marknadsföra Örebro som kulturstad på ett ”tyst” sätt. Det är en del av vår strategi för att väcka intresse för staden, säger Örebrokompaniets marknads- chef Anna Iderot Bjelke.

På onsdag bjuder länsstyrelsen, Örebro universitet och Campus Grythyttan in till champagnefrukost, för att profilera Örebro som ”matlän”. Studenter från Grythyttan har tagit fram hälsosam mat i klimatsmarta förpackningar, som ska fungera som framtidens ”arenamat” vid sportevenemang.

– Alla är på tårna nu, och vi måste också positionera oss. I år fokuserar vi på arenamat, säger landshövding Rose-Marie Frebran.

Vill man synas måste man ha bra och intressanta seminarier.” Lena Baastad (S)

Mer läsning

Annons