Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Så ska vägpiraterna stoppas

– Mycket av stöldgodset från långtradare är sålt redan innan det stulits. Och mycket av det som stjäls kan stjälas därför att tjuvarna får insiderinformation från anställda på transportföretag eller andra inblandade företag.

Annons
På åkeriföretaget ÖGS har man klarat sig ganska bra från dieselstölder. Anders Fahlander, här i samspråk med Erik Luthman, har aldrig drabbats.

Det menade Håkan Carlsson, kommissarie vid Länskriminalpolisen i Västra Götaland och ansvarig för den nya nationella satsningen mot transportstölder och transportsäkerhet, vid en konferens på torsdagen i Örebro om just transportsäkerhet.

– Ligorna som opererar längs vägarna vet ofta om exakt vilken pall de ska stjäla från bilarna. Den informationen har de fått någonstans ifrån.

– Stjäl man 30 ton fryst kyckling så är det klart att det finns en beställare bakom en sådan stöld. Det är ju inget man kan avyttra så där utan vidare.

Stölder av både varor och diesel från långtradare blir ett allt större problem längs det svenska vägarna. Och mot bakgrund av det har polisen inrättat en nationell enhet som ska jobba med problemet och att kartlägga de nätverk som härjar.

– Ett problem vi har är att när vi griper någon så straffas den oftast bara för en enskild stöld och får ett ganska lågt straff.

– Men ofta handlar det om seriebrottslighet runt om i landet där straffvärdet är högre. Fast vi har haft svårt att bevisa det.

– Vi tror att den här nya enheten kan bli effektivare när det gäller brottsbekämpningen.

Håkan Carlsson menar också att transportföretagen själva måste ta ett större ansvar för att transporterna ska bli säkrare.

– Det kan till exempel handla om att utrusta bilarna med larm. Men också om att parkera på säkrare och mer upplysta stäl- len.

Långtradarchaufförernas kör- och vilotider spökar ibland till det för transportföretagen. De måste stanna och vila efter ett antal timmar bakom ratten oavsett var det befinner sig någonstans.

Men det gör också att de kan tvingas parkera på mindre säkra ställen, där bilarna blir ett lätt offer för vägpirater.

– Men det behöver inte vara så, säger Lars Johansson, vd för transportföretaget ÖGS i Örebro.

– Tar man ansvar på transportföretagen och har god ordning så går det att planera körningarna så att chaufförerna kan parkera på mer säkra ställen när de vilar.

– Det betyder inte att all brottslighet kommer att försvinna men vi kan minska riskerna för att bli utsatta för stölder.

Mer läsning

Annons