Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

SJ:s statistik ären skönmålning

Nära hälften av SJ:s tåg var försenade mer än fem minuter på vissa sträckor i Örebro län i januari. I verkligheten är siffrorna sämre eftersom de inställda tågen inte redovisas i statistiken.

Annons

SJ redovisade på torsdagen hur tågen klarat extrem-vintern under januari.

Två av tio-SJ tåg i Sverige var mer än fem minuter sena under januari och i Örebro län betydligt fler tåg.

Men siffrorna skönmålar verkligheten eftersom de bara talar om de tåg som faktiskt gick. Alla inställda tåg är borta ur SJ:s statistik.

– Ja, det är riktigt, säger Sven-Ingvar Håkansson på SJ:s presstjänst.

– Det är så att punktlighetsstatistiken bygger på värden från Banverket som mäter punktligheten med mätpunkter längs spåren och på stationerna.

– Inställda tåg går därför inte att redovisa i den statistiken, säger Sven-Ingvar Håkansson.

Hur många tåg som ställdes in under januari vet han inte.

Många tåg i vinter har ställts in till följd av personalbrist. Beroende på att SJ:s egen personal har blivit försenad på grund av inställda eller försenade tåg.

SJ har sparat in på personal. Det finns inte längre någon personaljour i till exempel en järnvägsknut som Hallsberg.

– Om vår tågpersonal kommer fram försenade på kvällen hinner de inte få sin dygnsvila och då ställs morgontåget in. Vi försöker få ut extrapersonal vid till exempel dåligt väder, men SJ-personalen har samma problem som övriga resenärer och kommer inte alltid fram i tid, säger Sven-Ingvar Håkansson.

UtfrågningVinterns bristfälliga tågtrafik har fått även politikerna i riksdagen att reagera och under torsdagen utfrågades SJ:s vd Jan Forsberg och Banverkets generaldirektör Minoo Akhtarzand ut av riksdagens trafikutskott.

Extremt väder, tekniska problem och nedisning och ovanligt många älgkrockar har bidragit till kaoset på järnvägarna och SJ-chefen Jan Forsberg lovade bot och bättring.

Ett löfte till resenärerna från SJ-chefen är en generösare restidsgaranti. Redan till sommaren kan det vara klart med såväl höjda ersättningsnivåer som bättre villkor. Något som kan gynna tågpendlarna som i dag oftast inte får någon ersättning alls eftersom det krävs att tåget är minst en timme försenat.

Ska rusta sig bättreSJ ska rusta sig bättre för att klara av isbildning på tågen. Flera avisnings-anläggningar ska till. Tjugo nya tåg ska beställas för att kunna ersätta trasiga tåg.

Även ökad bemanning utlovas för att kunna hjälpa och informera resenärer när det blir problem i tågtrafiken.

Men både SJ och Banverket kräver även mer pengar från politikerna för att förbättra järnvägsnätet för att stå pall en sträng vinter.

Mer läsning

Annons