Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Socialen fick aldrig brevom misstänkt våldtäkt

När polisen tog emot våldtäktsanmälan mot den 42-årige pappan gick något snett. Socialtjänsten underrättades aldrig. Polisen trodde att de hade skickat ett brev. Men det stämmer inte.

Annons

Fredagen den 16 april, klockan 17.36, fick polisen in en anmälan mot en 42-årig Sydnärkebo som misstänktes för våldtäkt på sin tonåriga dotter. Det blev upptakten till den utredning som i torsdags resulterade i en 3,5-årig fängelsedom för pappan.

Polisen och andra myndigheter är skyldiga att anmäla till socialtjänsten när man misstänker att ett barn far illa och behöver skydd. Det kan ske på olika sätt, men är det akut bör socialtjänsten underrättas direkt.

Skrev ett brevI det här fallet ansåg Örebropolisen inte att det var någon överhängande fara för flickan. I stället beslutade man sig för att skriva ett brev till den berörda socialtjänsten. Tidigast på måndagen skulle alltså socialkontoret ha fått brevet, det vill säga tre dagar efter anmälan.

– Det fanns inte så mycket uppgifter att ärendet bedömdes som akut, förklarar Örebropolisens informatör Mats Nylén.

Att anmälan ringdes in sent på eftermiddagen spelade roll.

– Det har betydelse om det är kontorstid och lätt att få tag på handläggare, eller om man måste ringa in jourpersonal.

Skickades aldrigMen polisen skickade aldrig något brev, har det visat sig. Det har uppdagats först nu, efter att NA kontrollerade saken med socialkontoret.

– Det finns ingen sådan handling registrerad hos oss, säger den social-sekreterare som handlade ärendet.

Något brev finns heller inte diariefört hos polisen.

I stället fick socialtjänsten vetskap om polisanmälan genom ett telefonsamtal måndagen den 19 april.

– Det var en anonym person som ringde till mig och berättade det, förklarar socialsekreteraren.

När det stod klart vilka allvarliga övergrepp som mannen misstänktes för skyndade sig socialtjänsten att omhänderta dottern på en gång. Det skedde den 20 april.

– Det var vi som kontaktade polisen, de kontaktade aldrig oss, säger socialsekreteraren.

AllvarligtSocialnämndens ordförande i den aktuella kommunen är först inte alltför upprörd över informationsmissen, men säger sedan att det är allvarligt.

– Ja, det måste man säga. Vi förväntar oss att få ett besked från polisen när barn är utsatta.

Även om ett brev hade skickats så hade det dröjt tre dagar innan ni hade fått det. Borde inte polisen ha ringt er direkt?– Polisen gjorde säkert en korrekt bedömning efter de uppgifter man hade, säger nämndordföranden.

Men ni omhändertog flickan direkt med polisanmälan som grund.– Med facit i hand kan man säga att vi borde ha fått informationen direkt. Polisen har ju våra telefonnummer så det är bara att ringa oss. Hellre att de ringer en gång för mycket än en för lite.

Det finns också en annan aspekt, säger nämndordföranden.

– Vi kan ha uppgifter som kompletterar de uppgifter polisen har.

En socionom som inte har någon insyn i ärendet, men med mångårig erfarenhet av liknande fall är fundersam kring polisens agerande.

– Generellt sett bör polisen höra av sig direkt i sådana här ärenden. När det rör sig om allvarliga övergrepp kan varenda minut vara avgörande.

Mer läsning

Annons