Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Sommarlovet ökar  sömnproblemen

Allt fler unga ligger sömnlösa. Orsakerna går att hitta i vårt dygnet runt-öppna samhälle. Under sommarlovet ökar risken för sömnproblem eftersom möjligheterna att vända på dygnet är fler då.

Annons
Sitter du uppe för länge på nätterna?

För mycket sömnmedel skrivs ut, menar Lena Leissner, neurolog och sömnforskare på USÖ. I stället borde de sömnlösa få hjälp med att lära sig att sova rätt.

– Vi föds med inbyggda sovklockor i våra hjärnor, förklarar hon.

Sömnsvårigheter är ett tecken på att klockan är trasig.

– Då är det vettigt att försöka laga den i stället för att skrota den, säger Lena Leissner.

På senare år har hon fått en ny grupp patienter: Unga människor.

– De anger oro för framtiden och kraven i skolan eller på jobbet som orsak till sömnproblemen, berättar hon.

Lena Leissner instämmer i att orsaken till problemen delvis går att hitta i den ökade pressen att vara lyckad, men hon menar också att en starkt bidragande orsak till sömnproblem är vårt numera dygnet runt-öppna samhälle.

Människor kan kommunicera, spela spel, söka information och handla i princip 24 timmar om dygnet. Internet stänger aldrig.

– Nattsömnen ger en sömn av hög kvalité. För att få samma höga kvalité på sömnen behöver man sova betydligt längre dagtid, och det är det få som kan, säger sömnforskaren.

Nattsömn gör människor smarta, slanka och snygga. Under sömnen laddar och lagar kroppen sig själv. Lena Leissner har många argument för sömn just nattetid, och det är argument hon gärna vill nå fram med till unga människor.

Hon oroas av att allt fler unga får sömnstörningar och uppmanar föräldrarna:

– Försök nå fram. Förklara vad som händer när man sover och hur viktig sömnen är för kroppen!

Ett bra riktmärke tycker hon är att gå och lägga sig före klockan 12 på natten.

– Själv sover jag lite för lite, i snitt sex och en halv timme. När jag sover åtta timmar känns det gott.

I Lena Leissners forskning ingår arbetet med att ta fram nya, bättre fungerande sömnmedel.

– Jag kan erkänna att det är kluvet, eftersom jag i första hand är för att den som har sömnproblem lär sig sova rätt i stället för att ta ett piller för snabbt insomnande och fortsätta att lågprioritera sin sömn.

– Samtidigt kan det under en period vara nödvändigt att sätta in läkemedel och då är det bra om sömnmed-let ger en god effekt utan besvärliga biverkningar. Det är också viktigt att läkaren följer upp sin patient, säger hon.

Mer läsning

Annons