Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Sömnläkarens bästa tips i värmen

Soliga, heta dagar, varma nätter och mindre fysisk aktivitet. ”Kroppens termostat får problem, det är lättare sagt än gjort att sova”, säger Lena Leissner, överläkare på sömnenheten, Neurokliniken USÖ.

Annons

- När det är regnigt och grått så är det i alla fall inte hälsofarligt men den här värmen är hälsofarlig, främst för barn och äldre, säger Leissner. När det blir så här varmt orkar man inte röra sig lika mycket och för att få sova gott måste man förtjäna det, konstaterar hon.

Vad har du för tips för att sova bättre i värmen?

- Jag har inga undertips förstås, det här är ett jättebekymmer eftersom att vår sömn förutsätter temperaturnedsättning, säger Leissner. Kombinationen av låg aktivitet på dagarna och höga temperaturer bidrar till sämre sömn.

Hon rekommenderar AC eller fläkt, gärna med fläkten riktad mot sängen för att kyla ner den innan det är dags att sova.

- Det finns de som lägger lakan i frysen och tar ut dem på kvällen för att gå och lägga sig med kalla sängkläder. Sen finns det en amerikan som konstruerat en köldhätta som man lägger i frysen och sen har och kyler ner huvudet.

Men huvudet är inte det viktigaste att kyla ner, enligt Leissner, fokusera i stället på de ytliga blodkärlen för att få ner kroppstemperaturen.

- Att ställa sig med handlederna under iskallt vatten så länge så att det gör ont är ett sätt att kyla ner sig bra.

Hjälper det med att ta en kalldusch?

- Man ska helst stålsätta sig och stå i duschen länge, de viktigaste delarna är där de ytliga blodkärlen sitter.

Mer läsning

Annons