Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Trovärdigheten drabbar alla

Parkeringsbolaget Q-Park var först [mjuk retur]i Sverige med att fotografera felparkerade bilar i ett försök att minska antalet överklagade p-böter.

Annons

– För oss handlade det om trovärdighet och en kvalitetsökning, säger Q-Parks vd Peder Ståhlberg.

– Men överklagandena sjönk också med hela 30 procent, vilket säger en hel del.

Mängden överklagade p-böter är ett stort trovärdighetsproblem i parkeringsbranschen. Marknadsledande Q-Parks vd Peder Ståhlberg menar att de stora parkeringsbolagen är mycket seriösa.

– Vi utbildar vår personal, vi följer Svenska parkeringsföreningen, Sveparks etiska regler och vi ser till att vår personal kan kommunicera med människor som är arga. Jag anser att vi är väldigt kompetenta.

Missförstånd vanligt

Enligt Ståhlberg handlar det ändå om trovärdighet och han menar att Q-Park kontinuerligt arbetar med en kvalitetshöjning.

– Vi har en skyltpolicy vi arbetar hårt med, säger han. Det vanligaste felet en bilist gör är att missförstå skyltar vid en p-plats.

På Q-Park finns en egen klagonämnd, som Ståhlberg anser tillräcklig som tillsyn av verksamheten.

– När vi gjort fel makulerar vi ett ärende direkt, säger han. Och fel gör vi. Vi har vår klagonämnd och det vore att skjuta sig i foten att säga att vi har rätt varje gång.

Mer läsning

Annons