Annons
Vidare till na.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Örebro växer – men i vilken takt?

Replik

...till projektledarna för BRT i Region Örebro län (Jan Berglöf) och Örebro kommun (Henrik Emilsson), NA 12 mars.

”Örebro växer med flera tusen personer per år” – citeras ur er text. På vad bygger ni dessa prognoser? Är det inte bara så att ni prolongerar de senaste årens siffror. Men har inte planeringsförutsättningarna förändrats? Inte minst en pandemi påverkar. Men även andra samhälleliga förändringar gör att prognosen svajar.

Vi som mins, erfar att det på 1960-talet planerades för att Örebro för flera år sedan skulle vara en stad med 250 000 innevånare. I ”Mönsterstaden” Örebro fanns målet formulerat som ”rikets andra stad”. Planeringen då byggde på prolongering av tillväxten efter andra världskriget. Karlslundsprojektets byggande som skulle startas 1972 var rekordstort 5 000 lägenheter och 14 000 personer. Men så blev det inte.

Nå väl – om nu, mot all förmodan, tillväxten skulle bli enligt era siffror. Det vill säga 50 000 fler örebroare 2040 än i dag. Var skall deras bostäder byggas?

Redan i dag är det så att alla örebroare inte bor i centralorten. Många vill inte ens bo där. Ni skriver om kostnadseffektiv kollektivtrafik ”att minska utbudet på landsbygden” är ett klokt beslut. Detta innebär att tillväxten inte kan ske där. Naturligtvis ska vi inte bygga bort den mark där framtidens livsmedel ska produceras. Eller är det för er ett realistiskt alternativ att bebygga åkrarna vid Eker eller Vallby?

Således är det i tätorten och då efter BRT stråket som tillväxten av bostäder kan och ska ske. För att åstadkomma detta måste hyresfastigheterna byggda på 1920, -30 och 40-talet rivas och ersättas med höghus. Eller hur har ni tänkt det?

Den utredning som ligger till grund för BRT är från 2015. Jag har nagelfarit utredningen och funnit många brister. Under mina yrkesverksamma år var jag handledare för och examinator av utredningar. BRT utredningen hade haft svårt att bli godkänd.

Lösningen på framtidens trafikproblem ligger inte i supersnabba bussar. Sätt stopp för BRT-experimentet och dess förstöring av stadsmiljön. Satsa i stället pengarna på utveckling av dagens kollektivtrafik. Även stadsbidrag är skattebetalarnas pengar.

Lars Johansson

Örebro

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel