Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Här "snappar" kommunen enkla maträtter till unga

Örebro kommun ställer in siktet på en yngre målgrupp. Med satsningen "Veckans snapsnacks" i sociala mediet Snapchat hoppas man kunna skapa ett större intresse för matlagning hos ungdomar.

Annons

Filmsatsningen på Snapchat genomför man tillsammans med Örebros skolrestauranger. Linus Mattisson är digital kommunikatör på Örebro kommun och berättar om satsningen:

– Vi kommer varje vecka lägga ut en kortare film som visar hur man gör en superenkel och riktigt god maträtt/mellanmål som bara innehåller 4-6 ingredienser. Klippet är runt 30-40 sekunder, sen tar det bara cirka tio-femton minuter att göra i ordning. Den här veckan visar vi hur man gör en grymt god quesadillas, säger han på Örebros webbsida, orebro.se.

Målgruppen för satsningen är unga mellan 13 och 18 år, och syftet är dels att skapa ett intresse för matlagning, dels att lyfta fram skolrestaurangerna i stan.

– Det känns spännande att få vara del av detta. Det ska bli kul och se om vi kan bidra till att unga blir mer intresserade av matlagning. Att använda sociala medier tror jag är helt rätt för att nå de här målgrupperna, säger Carina Andersson, kostchef Örebro kommun, till orebro.se.

Namnet på Örebro kommuns konto på Snapchat är orebrokommun.

Mer läsning