Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Så ska Hertig Karls allé byggas om – trängre för bilarna och mer plats för cyklar

Artikel 4 av 6
Ombyggnaden av Hertig Karls allé
Visa alla artiklar

Planen för Hertig Karls allé är att gatan ska byggas om i tre etapper. Det ska planteras träd igen, bli smalare filer och mer plats för cyklister och gående.

Annons

Hertig Karls allé ska åter bli allé med träd i mitten, enligt planerna för gatan.

Från trafikled till stadsgata med allé. Det är så målet beskrivs med den plan för Hertig Karls allé som är framtagen.

– Det ser lite olika ut på olika delar på Hertig Karls allé. Vi vill få plats med den trafik vi har behov av, som bil, cykel och gång. Men i grunden handlar det framför allt om att vi vill plantera träden igen. Det är förskräckligt kalt utan träden. Och när man gör det måste man veta hur det ska vara i framtiden, säger Björn Sundin (S), ordförande i programnämnd samhällsbyggnad.

Vad tycker du? Kommentera genom att klicka på pratbubblan i den svarta balken sist i artikeln.

Skiss: Örebro kommun

Av planen framgår att det ska införas ett huvudcykelstråk på västra sidan och en gång- och cykelbana på östra sidan. Samtidigt behålls båda körfilerna. Det får man plats med, enligt Björn Sundin.

–Ja, det får man. Det handlar lite om hur man pusslar med filbredderna. Det är ganska breda filer i dag. På många ställen går det att använda ytan mycket bättre, säger han.

Hur blir det med hastigheten?

– Man kommer att sänka hastigheter för all stadstrafik i framtiden i hela landet. Den nya nationella bashastigheten för städer är 40 kilometer i timman , säger Björn Sundin.

När kan det bli aktuellt?

– Det är inte vi som beslutar om det. Det är tekniska nämnden. Men vi har ett gammalt program om att vi generellt vill sänka hastigheterna i tätorten, säger Björn Sundin.

Missa inga nyheter från Väster i Örebro - uppdatera till vår nya app med geo-funktioner!

Ombyggnaden är planerad att ske i tre etapper, där man börjar med sträckan Hagabron till Karlsundsgatan.

– Första delen blir det nästan inga förändringar jämfört med i dag. Sedan kommer de att ta några år med allting. Framåt 2020-2021 räknar vi med att allt kan vara klart, säger Björn Sundin.

Första etappen beräknas kosta 15,5 miljoner kronor.

– Beslutet att det ska göras är fattat. Fullmäktige har anslagit pengarna i budgeten framöver. Inriktning är klar, med det är utformningen som stadsbyggnadskontoret jobbar med, säger Björn Sundin.

Den 1 december kommer planerna att presenteras, som ett informationsärende på programnämd samhällsbyggnads sammanträde. Patrik Jämtvall (L), som sitter i nämnden hade helst sett att det var ett beslutsärende. Han ser ett demokratiproblem med den informationen.

– Jag skulle ju önska som oppositionspolitiker att besluten kan fattas på ett mer demokratiskt rätt sätt, och att det var beslutsärende i nämnden. Nu är det tyvärr bara informationsärenden och vi kan inte bedriva oppositionspolitik på rätt sätt. Jag vill kunna yrka på ett motförslag, men det går tyvärr inte. Det är genomgående ett problem i alla nämnder i dag, som jag ser det, säger han.

Han har synpunkter på planerna för Hertig Karls allé.

– Vi väger det mot behoven i välfärden. Vi anser att välfärden bör prioriteras istället, och att de här gatuomläggningarna försämrar för trafiken i Örebro, säger Patrik Jämtvall.

Så här sa Björn Sundin om Hertig Karls allé 2014:

Etappindelningen för Hertig Karls allé

Etapp 1:

Hagabron–Karlslundsgatan. Projektering: Våren/sommaren 2017. Byggnation: början av 2018 –juni 2018. Kortaste etappen med minst förändringar.

Etapp 2:

Karlslundsgatan -Västra Nobelgatan. Projektering: Hösten 2017. Byggnation: Hösten 2018-Sommar 2019. Kan antingen göras i en etapp eller delas upp i två.

Etapp 3:

Västra Nobelgatan-Trängkårsvägen Projektering: Hösten 2018. Byggnation: Hösten 2019-Vår 2020. Sträckan ingår i BRT-utredningen.