Annons
Vidare till na.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Örebros trafik – i långsammaste laget

Från Sveriges långsammaste busstrafik till Sveriges långsammaste biltrafik?

Man kan befara att biltrafiken i Örebro under rusningstid kommer att bli betydligt långsammare om BRT-ombyggnaden färdigställs. Dessutom kommer rusningstiden att utsträckas och den långsamma biltrafiken att spridas ut över större delar av staden, inte bara på de stora trafikstråken.

Det har redan hänt i de östra delarna av stan sedan ombyggnaden av Rudbecksgatan startade. Men enligt Genomförandeutredningen 2018 så ska 46 procent av trafikarbetet utföras av biltrafik och 15 procent av busstrafik. Dessa siffror förutsätter att BRT genomföres, tre nya stomlinjer i stadstrafiken och höjda parkeringsavgifter. Skall då tre gånger så mycket trafikarbete (3x15=45, cirka 46) då utföras av Sveriges långsammaste biltrafik?

Man kan undra om väljarna tycker det känns konstigt. Det kommer att ta betydligt längre tid att åka till jobbet, skjutsa anhöriga till musikskolan, idrott, USÖ eller vad det nu kan vara. Betydligt mer tid kommer att gå åt till transporter i den måttligt stora staden Örebro. Vardagslivet påverkas betydligt av BRT-satsningen när pengarna kunde gått till skola, gatubeläggningar, gatubelysning och optimera befintlig trafiklösning.

Det blir mycket intressant att se hur BRT-satsningen kommer att påverka kommunalvalet om satsningen fullföljes.

Anders Carlsson

Örebro

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel