Annons
Vidare till na.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Österleden nästa?

Replik

... till ledarkrönika Striden om snabba bussar i Örebro (NA 26/3).

Strömans enda motiv för att stödja BRT-stråket är att kommunen inte får fega ur på grund av folkviljan.

Fel! Osmakligt.

Ströman antyder att en trängselskatt i innerstaden skulle gynna de mest behövande i omlandet.

Fel! Varje platt (=icke-progressiv) pålaga, som trängselskatt och P-avgifter, ökar de rikas utrymme, på bekostnad av mer behövande som inte har råd.

Ströman återger trafikforskarens (NA Nyheter 25/3) tes att kollektivtrafik inte botar staden från bilismen.

Fel! Framgången beror i hög grad på utgångsläget och utformningen.

Bjud först in till en ”arkitekttävling” med prispengar, för Österledens detaljutformning.

I Örebro är en yttre ringväg, delen Österleden, omöjlig på grund av Oset-Hjälmaren. Men högbanan Österleden vore ett lyft! Från Brickebacken/P-yta vid Norrköpingsvägen, via bland annat Universitetet och USÖ, till Bettorp/P-yta vid E18/E20 och Lillån/P-yta vid Rv 50, runt 9 km. Ett välkomnande kollektivalternativ för många bilister. Och vilken utsikt! Kinesiska storstaden Guangzhou räknar 2015 (se engineering.cae.cn) med lönsamhet för en högbana med större och mindre vagnar (se NA Debatt 23/3) inom 5 år. Projekt Österleden bör gå jämnt upp – utan trängselskatt och andra skattemedel. Men: En trängselskatt skulle onekligen öka på färdmedelsbytet samt kunna användas till högbanans utbyggnad inom staden och omlandet.

Bjud först in till en ”arkitekttävling” med prispengar, för Österledens detaljutformning.

Målet är en lägsta möjliga LCC-prislapp (LCC = livscykelkostnad), utgående från framtida max- och medeltrafikdygn. Tävlingsbidragen skall specificera kostnader och teknik för alla delsytem.

Kräv en avstickare till Tybble-Sörbyängen, så att ”arkitekten” tvingas redovisa växling över korsande skenor.

Rikta en särskild inbjudan till Alstom-Bombardier samt Asienjättarna, indiska RIL (med SkyTran) och kinesiska CRRC-CRSC (vars nya vagnar har panda-look). Österleden nästa, Ströman?

Per-Åke Andersson

Örebro

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel