Annons
Vidare till na.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Översvämning i källaren

Under tre års tid har vi haft en vattenläcka i vårt källarförråd på Södemalmsallén 8d. Detta har felanmälts till Öbo minst fyra gånger sedan dess. De ansvariga för miljöfrågor på Öbo har bortförklarat detta med att skylla på oss hyresgäster. Enligt dem är det vi som måste tänka oss för när vi förvarar våra egendomar och se till att vi har träplankor som underlag.

Dagen innan julafton tog jag en sväng förbi källaren och möttes av en enorm vattenläcka som hindrade mig från att ta mig till mitt förråd. Jag tog upp telefonen och filmade ”inomhusbadet” som hade bildats för att dokumentera konsekvensen av att Öbo inte tagit gjort något. Ansvaret ligger inte i hyresgästernas händer, utan det förväntas att Öbo löser situationen med detsamma.

Under mina felanmälningar via telefon har jag mötts av ett oerhört oprofessionellt och nonchalant sätt där de aktivt vill minimera problemet utan att återkoppla om processen.

Dessutom har Öbo höjt parkeringsavgiften med 90 procent från 200 kr till 2100 kr per månad på en enkel gata vid Södermalmsallén som sällan är trafikerad. En skyhög höjning som resulterat i scenarior där familjer blir tvungna att sälja sina fordon, då de varken har ekonomin för att betala 2000 kr extra eller har erbjudits en parkeringsplats. Ska det verkligen behöva gå så långt?

När detta klagomål har framförts har markägaren skyllt på att det tidigare vart fel på P-automaten. Fullkomligt orimligt att höja en avgift med 90 procent. Det är dags att Öbo tar sitt ansvar.

Shervin Kiani

Örebro

Tyvärr är detta inte ett lätt- och snabblösligt problem, då det inte är uppenbart var läckagen uppstår

Svar:

Oavsett vilket bekymmer du som hyresgäst har, är det vår ambition att ge ett gott bemötande och om du upplevt att du inte fått det i din kontakt med oss, så ber vi om ursäkt. När det gäller dina synpunkter är läget detta: vattenläckan på Södermalmsallén har varit ett återkommande bekymmer, speciellt när det regnar mycket. I maj gjordes åtgärder som vi trodde skulle lösa problemet, men det myckna regnandet denna höst och vinter visar att insatserna inte var tillräckliga, eftersom vi fick ett nytt läckage i källaren under julhelgen. Tyvärr är detta inte ett lätt- och snabblösligt problem, då det inte är uppenbart var läckagen uppstår och att kan komma att krävas uppgrävningar runt huset. Men, självklart ska vi hitta felet och åtgärda det så fort vi kan.

Frågan om höjd parkeringsavgift på Södermalmsallén är svår för oss att bemöta. Det är inte Öbo som äger och ansvarar för gatorna i stan, utan de ägs och förvaltas av Örebro kommun. Däremot har Öbo parkeringar på egen mark och på Södermalmsallén äger Öbo de närliggande ”parkeringshusen” med parkeringsplatser och garageplatser och där har vi en hyresnivå mellan 250–414 kr per månad.

Harriet Arnold

chef kommunikation & marknadsföring

Örebrobostäder AB

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel