Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

P-bolagen ska inte lägga ansvaret för sina problem på kunderna

Annons

På morgonen den 25 november när jag skulle på tandläkarbesök parkerade jag på Q-park eller Aimos, som det tydligen heter nu, parkering vid korsningen Östra Bangatan - Fredsgatan.

Vid P-automaten var vi flera som stod på kö. Var och en av oss gjorde försök att betala med kort. Alla misslyckades vi trots flera besök. Tiden gick. Alla var vi på väg någonstans. Invid automaten fanns en skylt att man kunde skaffa en app som heter Mobilpark. Först vid automaten och sedan på väg till och i väntrummet hos tandläkaren gjorde jag kanske fem försök att registrera mig i appen utan att lyckas. Den här gången blev det ingen kontrollavgift, en sannolikhet på Q-parks parkeringar som är ungefär lika hög som att vinna en högvinst på Triss. 

Kunden har oftast ont om tid, det finns inte utrymme för strul med icke fungerande p-automater eller dåligt utvecklade appar som inte fungerar som de ska. Att byta till en ny parkering är nu för tiden lättare sagt än gjort. Det är en tveksam rättsordning att P-bolaget, som inte har något ekonomiskt incitament att vara tillmötesgående, ska komma undan sitt ansvar genom att låta kunderna få betala för bolagets brister med automater, appar eller långa avskräckande telefonköer. De borde kunna ha bättre koll själva på sina driftsstörningar istället för att lägga ansvaret på kunderna.

Jag förstår att det här med parkering kan urarta och att det behövs en ordning, men den ordningen ska också gälla P-bolagen.

”Gillar P-appar när det fungerar”

Örebro

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel