Annons
Vidare till na.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Personalen vill vara med när förändring av förskola i Vibytorp planeras

En reaktion på artikel från NA 15 maj om skarpt beslut för ny förskola i södra Hallsberg av Tove Svensson

Vi som arbetar på förskolan har arbetat många år inom Hallsbergs kommun och många av åren på Vibytorp. Vi älskar vårt arbete, få gå till jobbet och känna glädje är en otrolig förmån. Vi har god kontakt med våra vårdnadshavare och de känner trygghet och tillit till vår undervisning på förskolan.

När vi byggde ut förskolan 2008 så var vi med i tanke och idé från första början. Vi hade under hela byggprocessen en tät dialog kring byggnationen, vilket lett till att vår förskola ser ut som den gör. Att skapa en förskola som ”vår” är en långsam process som kräver otroligt mycket utav oss som arbetar på förskolan.

Hur ska vi kunna bygga landets bästa förskola om vi inte ens får vara delaktiga och kunna påverka längre?

Hur man formar en lärande undervisningsmiljö måste man fundera kring innan man ritar en förskola. Hur? Vad? Varför? På vilket sätt? är frågor man ställer sig och utformar miljön därefter. Vi har sedan förskolan byggdes valt att hämta vår inspiration från Reggio Emilia filosofin genom kurser, föreläsningar och studiebesök. Det är utifrån deras tankar om hur barn lär och hur de ser på miljö och material som format våra lärmiljöer och undervisning.

Det är förskolläraren, enligt Lpfö18 som har ansvaret för den undervisning som den bedriver på förskolan men att som medarbetare i Hallsberg kommun få läsa i tidningen om kommunens planer för hur ”vår” förskola/arbetsplats skall expandera upplever vi som väldigt dåligt av kommunen.

Att vi ska bygga landets bästa förskolor i Hallsbergs kommun har det pratats om de senaste åren. Hur ska vi kunna bygga landets bästa förskola om vi inte ens får vara delaktiga och kunna påverka längre? Vi har inte blivit tillfrågade hur vi önskar arbeta? Vad som är viktigt för oss som förskola? Vilka idéer vi har och vilken pedagogisk inriktning vi vill ha? Det är frågor som är viktiga att ta hänsyn till när en förskola ska byggas, hur lokaler ska se ut. Ni vill ha hög kvalitet på era förskolor, hur ska ni få det när tilliten till er inte finns då vi får ta del av era planer via media. Det är barnens och vår arbetsmiljö som ni bestämmer över, utan att göra oss delaktiga.

Istället för att bygga ut vår förskola, måste det finnas andra platser att placera en stor förskola på, än placera den inträngd i ett litet hörn med järnväg och villor som granne.

Vi arbetar dagligen med barns delaktighet och inflytande för att de ska lära sig hur de kan påverka, att deras åsikt och idé är lika betydelsefull som alla andras. Vuxen som barn. Alla ska bli lyssnade på och mötas med respekt för sin åsikt. Våra vårdnadshavare har valt vår förskola för att det är en mindre förskola med god kvalitet. Det blir svårt att leva upp till när ni gör fabrik av förskolan och utökar från 54 barn till cirka 150-180 barn. Istället för att bygga ut vår förskola, måste det finnas andra platser att placera en stor förskola på, än placera den inträngd i ett litet hörn med järnväg och villor som granne. Att sedan alla hundratals vårdnadshavare dagligen ska färdas med bil inne i ett stort villaområde för hämtning och lämning, kan väl inte ses som ett bra alternativ. Redan i dag färdas många skolbarn på dessa smala gator och det är redan trafikerat.

Förvaltningschef Fredrik Nordvall skriver ”vi vet också vad som kännetecknar ett framgångsrikt utvecklingsarbete; vikten av delaktighet på alla nivåer, vikten av samarbete och vikten av att bli sedd och uppskattad”. (Förord, Kulturanalys-kartläggningsrapport 2017) Dessa ord rimmar illa när ni planerar för en utbyggnad med en färdig ritning av förskola, utan att göra oss, som ska arbeta i er förskola, delaktiga.

Pedagogerna på förskolan Vibytorp

Jessica Claesson

Aida Cesko

Maria Fahlström

Ingela Funke

Marcus Hellmark

Sofi Johansson

Dina Kahlil

Malin Larsson

Anna Leandersson

Ingela Näslund

Maggan Widström

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel