Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Politiker: Tillåt inte äldre lärare att halka efter i lön!

Annons

I dag den 10 september firar vi Skolans dag, en dag instiftad av Lärarnas Riksförbund för att lyfta fram skolan och lärarnas viktiga arbete. Vårt budskap i år är att arbetsgivarna måste ta ett större ansvar för skolans viktigaste resurs – lärarna.

När eleverna i Örebros alla skolor kom tillbaka efter sommarlovet hade många fått nya lärare. De som fått utbildade och legitimerade lärare är värda gratulationer, även om detta egentligen borde vara en självklarhet. Men en växande personalomsättning drabbar elever även om de haft turen att få en behörig lärare. Tillgänglig skolverksstatistik visar att av de sammanlagt 1 094 heltidslärartjänsterna i grundskolan i Örebro (motsvarande 1 262 lärare) var det bara 772 som hade lärarlegitimation och behörighet i minst ett ämne läsåret 2018/19. Det är också stora skillnader mellan skolor, stadier och undervisningsämnen vad gäller lärarlegitimation och behörighet. Knappt 71 procent av lärarna (heltidstjänster) hade lärarlegitimation och behörighet i minst ett ämne i Örebro kommuns grundskolor läsåret 2018/19. Detta är självklart en alldeles för låg andel och skapar definitivt inte en likvärdig utbildning för eleverna. Eleverna fråntas rätten att undervisas av legitimerade och behöriga lärare.

Kommunpolitiker och skolansvariga måste inse att de får mer lärarkompetens för pengarna, och kontinuitet för eleverna, om de först och främst satsar på att behålla de lärare man redan har.

För den svenska skolans långsiktiga utveckling är det förödande att inte uppskatta och premiera lärares erfarenhet och kontinuitet. Äldre lärare vittnar om hur de halkar efter lönemässigt. Erfarna lärare som säger upp sig ersätts av mindre erfarna kollegor som ofta får tusentals kronor mer i månaden. Arbetsgivarna måste bli bättre på att värdesätta de lärare som väljer att vara kvar och inte byter skola för att höja sin lön. Det blir motsägelsefullt när helt nyutbildade lärare på grund av konkurrensläget får mer betalt än lojala medarbetare med decennier av erfarenhet. Kommunpolitiker och skolansvariga måste inse att de får mer lärarkompetens för pengarna, och kontinuitet för eleverna, om de först och främst satsar på att behålla de lärare man redan har.

Lärare måste få rätt förutsättningar, rimlig arbetsbörda och bra lön för att de ska fortsätta och känna sig uppskattade.

Men det är inte bara lönen som får lärare att byta jobb. Enligt senaste internationella TALIS-undersökningen har svenska lärares arbetstid ökat i grund- och gymnasieskolan. Svenska lärare åläggs mycket annat än att undervisa. Många lärare upplever dokumentationskraven som stressande och överväger att sluta som lärare just därför.

Lärare måste få rätt förutsättningar, rimlig arbetsbörda och bra lön för att de ska fortsätta och känna sig uppskattade. Det är extra viktigt när lärarbristen blir alltmer akut. Särskilt måste man satsa på de erfarna lärarna, som missgynnas i löneutvecklingen och inte känner sig uppskattade. De erfarna lärarna utgör ryggraden i skolan. Nu gäller det att ansvariga skolpolitiker ställer sig frågan hur man ska ta tillvara erfarna lärares kompetens och premiera ansvarstagande. Politikerna måste inse att om kommunen ska kunna möta behovet av fler lärare och behålla trotjänarna, måste man satsa mer på läraryrket.

Förhoppningsvis är det fler skolansvariga kommunpolitiker som inser allvaret och värnar sina lärare. Både de nyanställda och de erfarna. Båda behövs. Det gäller för skolansvariga kommunpolitiker att gå från ord till handling! Lärarnas Riksförbund uppmanar därför skolansvariga i Örebro att satsa på lärarna för elevernas och allas vår gemensamma framtids skull.

Pär Boström

ordförande, LR Örebro kommunförening

Petter Kraftling

kommunombud, LR Örebro kommunförening

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel
Annons