Annons
Vidare till na.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Privatbilister bovarna bakom koldioxidutsläpp

Vid mätning av Örebros CO2-utsläpp har privattransporter den i särklass högsta stapeln. Många förespråkar därför en bilfri innerstad. Skulle det fungera i Örebro? Uppskattningsvis 5000 ytterligare bilar beräknas köra på Rudbecksgatan varje dag, inom närmaste trettio åren. Vilka använder bil i Örebro? Vid snabb fundering dyker dessa kategorier upp: Handikapp, ålder, bekväm vana, handla mat, skjutsa barn, vardagsresor till och från arbetet, boende utanför stan tar bilen in. Just nu sker ombyggnad av Örebro till BRT. Samtidigt är debatten igång: förslag om folkomröstning, många insändare och åsikter som talar mot BRT-bussen.

BRT-buss ses som det miljövänliga alternativet med möjlighet till fler avgångar än nuvarande bussar. BRT sker parallellt med vanliga kollektivtrafiken. Örebro kommun har universitet och USÖ och drygt 150.000 invånare. En stad som Lund har en lite liknande situation. Där åker nu sju spårtåg från C-stationen. Lånecyklar finns att hyra.

En idé för en bilfri stadskärna i Örebro vore att parkeringar finns utanför innerstan och erbjuda (el?) hyrcyklar att färdas med genom stan (Örebro har flera fina cykelvägar). Luften och atmosfären skulle förbättras. Minskat buller. Avgaser från fordon påverkar oss alla. Och som goodwill från Örebro till alla med ärende i city kanske tretimmars-biljetten kan återuppstå? Att underlätta miljösmarta val för samhällets medborgare är en fin kommunal gest och en morot till klimatomställningen.

Hanna Sjöberg

Örebro

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel