Annons
Vidare till na.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Problem med elbilen? – välj en diesel! ►Fel att elbilen drivs med kolkraft

Replik

Angående Strömans ledare om laddare (NA 18 augusti): Avyttra elbilen och skaffa en diesel MB E-klass.

Inga problem med laddstolpar. På fem minuter tankar du 60 l diesel som räcker till mer än 150 mil körning. Deklaration enligt registreringsbevis: 3,9 l per 100 km.

Dieseln har högsta miljöklass EURO 6 med 0 kr årlig skatt. Elbilen kostar 360 kr per år.

Elbilen förbrukar cirka 2 kWh per mil. Kostnad 3 - 4 kr/mil. Dieseln 6 kr/mil. En elbil kostar minst 10 0000 kr mer än dieseln i inköp, så det krävs minst 50000 mil körsträcka för att ta in den kostnaden på drivmedlet. En fördel med elbilen är dock att den har lägre servicekostnader.

Elbilen drivs med kolkraft! Om Ströman med flera låter bli att ladda sin elbil, så kan vi exportera motsvarande energi till Danmark, Tyskland eller Polen och därmed minska kolförbränningen.

”PFH 944”

Örebro

Svar direkt:

1. Euro6 är en förordning från EU. Alla nya personbilar ska klara Euro 6, sedan den första januari 2015, oavsett om de drivs med diesel eller bensin. Den europeiska miljöorganisationen T&E har räknat ut att en elbil som körs på svensk el släpper ut 79 procent mindre koldioxid jämfört med en bil som drivs av fossila bränslen (Källa DN 17 april 2021).

2. Att påstå att elbilen drivs med kolkraft är helt enkelt fel. Elbilarnas laddning är en del av det elsystem som finns i Sverige och Norden. Den svenska elimporten kulminerade under en timma den första februari i år. Men även under den timmen kom 70 av importen från fossilfria källor (Källa: Energiföretagen). Sammantaget är den el som produceras i Sverige 98 procent fossilfri.

Lars Ströman

Politisk redaktör, NA

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel