Annons
Vidare till na.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Problematisering av elbussar i Karlstad

Replik

... på Lars Strömans ledare i NA 8 maj: Karlstads snabbussar – tio procent fler resenärer

Region Värmlands Mathias Lindgren ger Ströman ett andra argument för Örebros BRT-bussar, efter ett pandemifritt år 2019 med Karlstads S-linje (snabbussar)! (Det första argumentet var ju att kommunen inte får fega ur inför folkviljan.) Eller inte?

Kommunens årsredovisning [1] visar att antalet resande med Karlstadsbuss minskade något 2019 och att antalet bussresor per invånare minskade med tre procent.

Regionens årsredovisning [2] visar att beläggningsgraden (antal påstigande per tur) i Karlstad tätort minskade från 18,4 till 17,8.

Att 38 procent under 2019 åkte mer med Karlstadsbuss än tidigare är vad tillfrågade resenärer och Karlstadbor uppgav, inte det faktiska utfallet.

Lindgrens uppgift om tio procent fler resenärer kan jag varken bekräfta eller avfärda. Om den enbart avser S-linjen (snabbussarna), så är det föga förvånande eftersom turtätheten utökades [3] – och även ”vanliga” bussar skulle uppvisa ett ökat resande.

Att notera inför Örebros BRT är något vi känner igen: S-linjens ökade turtäthet skedde på bekostnad av indragna turer på andra linjer, främst linje tre. ”Vi har helt enkelt inte råd att köra så mycket trafik” säger Lindgren i ett P4-inslag, när passagerare klagar över knökfulla bussar och dörrar som stängs framför påstigande.

I förstaårs-utvärderingen [4] står det ”Då S-linjen inte ersatt någon tidigare linje rakt av är det svårt att göra någon direkt jämförelse för att avgöra huruvida S-linjen bidragit till fler kunder”. Vi vet således inte ett smack om några bilister tog bussen i stället.

Detta är verkligen ingen kritik mot Karlstadsstråket eller Karlstadsbuss – som i flera år haft de nöjdaste kunderna bland jämförbara kommuner. Men ger det Ströman ett andra argument för BRT?

[1] Karlstads kommun Årsredovisning 2019

[2] Region Värmland Kollektivtrafiknämnden Årsredovisning 2019

[3] Karlstads kommun Pressmeddelande 6 december 2018

[4] Region Värmland Karlstadsstråket Första året Februari 2020

Per-Åke Andersson

Örebro

Svar direkt:

Ja, siffran med en tioprocentig ökning gäller den sträcka där snabbussar satts in. Ja, det är resenärerna själva som uppger att de tar bussen oftare. Det framgår tydligt av texten. Att det är svårt att få bilister att gå över till bussen framgår också. Så egentligen undrar jag vem Per-Åke Andersson polemiserar mot. Min politiska ståndpunkt är att det måste bli mindre plats för bilar och mer plats för dem som går, cyklar och åker buss i Örebro. Där är vi förmodligen oeniga.

Lars Ströman

politisk redaktör, NA

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel