Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Recension: Både kvalitet och humor i Open Art 2017

Artikel 49 av 85
Open Art 2017
Visa alla artiklar

KONST: "En uppmaning till publiken att bara titta själv", NA:s recensent Maria Backman rosar årets Open Art.

Annons

Idealiska förhållanden för att se på konst utomhus – soligt med stackmoln och någon enstaka regnskur. Konstverken är gjorda för att tåla det växlande svenska sommarvädret. Utomhuskonstbiennalen Örebro Open Art öppnade för några dagar sen och pågår en bit in i september så konsten kommer säkert att utsättas för många slags väder.

Med Slottet som nav kan man söka sig fram till de allra flesta verken inom en radie på några kvarter. Miler Lagos vattenhjul Rainmaker och Francesco Braccis Downward Spiral har båda Svartån som hamn.

Rainmaker är inspirerat av vattenbristen som konstnären fick vetskap om och är följaktligen en konstruktion där besökaren kan gå, som en hamster i ett hamsterhjul, och där vattnet följer med uppåt i hjulet så att besökaren producerar sitt eget regn. Braccis verk Downward Spiral, ett slags vriden byggnation av jättestora röda och svarta plastbackar slutar vid vattenytan.

Den italienska konstnären Marisa Merlins Stalagmites står placerade alldeles bakom Slottet. En samling oregelbundna, drygt tre meter höga koner med lite svajiga spetsiga toppar. Materialet kastar reflexer i solen och går man närmare ser man att det hela är uppbyggt av remsor av läsk- och ölburkar, av alla möjliga kända varumärken.

Konstnären har bett invånarna i sin italienska by att samla burkar som hon därefter har klippt i remsor och därefter fogat ihop. Det är en lekfull och färgglad kommentar till konsumtionssamhället.

Huvudnumret i år är nog den jättelika installationen av stolar, den japanske konstnären Tadashi Kawamatas Shair Chair Arena, på Järntorget. Örebroarna har bidragit med gamla eller nyare stolar och verket består nu av omkring 5 000 karmstolar, kontorsstolar, pinnstolar, staplade ovanpå varandra och bildande en flera meter hög mur. Det är ett myller av stolsben och träpinnar som till en början är oöverskådligt.

Innanför finns en cirkelrund tom yta som blir en märkligt stillsam plats. Här sitter en liten familj längs en kant och har picknick, här passar yngre flickor på att träna skatebord ostörda av killarna. Det finns en rolig och fin generositet i detta verk som verkligen inte kan inordnas i den traditionella konstfållan och det kommer säkert att bli saknat när utställningen är slut.

De colombianska konstnärerna berör i någon mån frågor om kolonisation, historia och samtida villkor. Fredy Alzate har i verket Domestic Architecture gestaltat en företeelse som har verklig bakgrund. Det handlar om pengar och mineralutvinning. Konstnären har lyft ut och rekonstruerat en tunnel som har uppstått genom att människor försökt hitta guld eller mineraler i egna utgrävningar.

Berättelsen är att människor i fattigdom, för att om möjligt få tag i något som genererar inkomst, startar egna utgrävningar i anknytning till sina egna bostäder. Man kan börja gräva en tunnel bakom soffan i vardagsrummet, på insidan av en garderob, i skafferiet, varhelst som huset har kontakt med marken och jorden. Utifrån syns det inte men nu synliggör Alzate fenomenet i sin skulptur.

Open Art erbjuder ingen lång programförklaring. På hemsidan kan man hitta en kortfattad information om utställningsidé och bakgrund. Tilltalet i texterna är påfallande oteoretiskt, det vänder sig till publiken i vad som förefaller vara en uppmaning att bara titta själv.

Något schablonartat beskrivs i texten mötet mellan ”Österlandets eftertänksamma klokhet och den Latinamerikanska sfärens färgstarka livspuls.” Som förstagångsbesökare är jag mycket positivt överraskad av de höga ambitionerna, det är mycket att se och det är både kvalitet och humor i många av verken.

En anmärkning – en bättre karta vore toppen! Att ta del av hela biennalen är inte bara en endagsutflykt, det kräver säkert minst två dagar att ta sig runt både utom- och inomhus och stannar man på den blåa gatan eller stolarenan kan det säkert ta ännu längre tid…

*

KONST – Open Art 2017

Utomhusbiennalen i Örebro arrangeras för sjätte gången och innehåller runt 90 konstverk gjorda av ungefär 60 olika konstnärer.

Detta år är Japan och Colombia fokusländer för Open Art.

Utställningen pågår mellan den 18 juni och 10 september.

Annons