Annons
Vidare till na.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Regionråd: Om fler valt bussen, hade vi inte stått inför den här avvecklingen

örebro län Självklart är det bra att det finns tillgång till kollektivtrafik. Det är förstås ett svårt beslut att behöva avveckla kollektivtrafik. Men såsom Region Örebro läns ekonomiska situation ser ut behöver vi göra besparingar. Det drabbar inte bara sjukvården, utan även utbudet av kollektivtrafik.

Sammantaget behöver cirka 75 miljoner kronor sparas in inom kollektivtrafiken. Dessa besparingar ska vara genomförda till utgången av 2025. Det de utredningar som nu görs av våra tjänstemän har två centrala utgångspunkter: dels ska den trafik som vi väljer att behålla vara riktigt bra, dels ska de reduceringar vi gör drabba så få som möjligt.

En central fråga blir då att se över hur mycket den kollektivtrafik vi har i dag används.

Bussen till/från Odensbacken-Hampetorp-Läppe har i genomsnitt två påstigande per avgång. Vid ett par avgångar på morgonen kan det finnas 5-10 personer på bussen, men på övriga avgångar är det normalt 0-2 personer som reser.

Siffrorna visar att de allra flesta väljer bilen framför bussen. Hade fler valt bussen, så hade vi sannolikt inte stått inför den avveckling som vi nu gör

Siffrorna visar att de allra flesta väljer bilen framför bussen. Hade fler valt bussen, så hade vi sannolikt inte stått inför den avveckling som vi nu gör.

Bussen är ett mycket miljövänligt alternativ att resa, men miljönyttan ökar förstås ju fler som åker med bussen. Det är först när vi når ett genomsnittligt resande runt 6-8 personer som bussen blir ett mer miljövänligt alternativ än bilen.

Har vi utrett några alternativ till detta då? Ja, det har vi gjort. Som ovan antyds så finns det ju bussavgångar som faktiskt saknar resenärer. De flesta av de boende använder sannolikt också bussen bara någon gång ibland. Även om man bara åker med bussen vid enstaka tillfällen, så kan det förstås finnas en trygghet i att veta att den finns där om man skulle behöva den. Men om man bara reser ibland, så kan det också vara bättre att ha en kollektivtrafiklösning där bussen går bara när man vill resa med den. Vi håller på att utveckla ett trafik-

koncept som vi kallar Närtrafik. Det innebär att man, på de ställen i länet där det inte finns annan kollektivtrafik, kan beställa en resa till närmaste centralort eller större hållplats för vidare resa. Denna trafik kommer att utföras med de fordon som i dag endast nyttjas till Färdtjänst och Sjukresor. Utanför morgonens och eftermiddagens rusningstid är många av dessa fordon lediga, och kan med fördel användas av andra resenärer.

Vi planerar att införa denna trafik under hösten 2021, så om allt löper på som det ska kommer närtrafiken finnas på plats i god tid innan förslaget att ta bort linje 722 realiseras. Men den kommer inte vara ett alternativ för de av er som behöver resa morgon och kväll till jobb och skola, och de som i dag åker med linjen och blir drabbade av ett eventuellt beslut om att ta bort den, önskar jag verkligen inte behövde bli det.

Nina Höijer

Socialdemokraterna, regionråd Region Örebro län

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel