Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Reklam för alkohol är ett tecken på en förändring i samhället

Annons

Kommer i håg 1980- och 90-talets hysteri kring alkoholism och alkoholmissbruk. På den tiden var det helt andra kriterier än idag för vad som räknades som alkoholism. Att dricka alkohol på en annan dag än fredag eller eventuellt lördag var inte socialt accepterat, inte någonsin och inte i något sammanhang –  utöver möjligen 50års-kalas, bröllop eller begravning.

Det konstiga är den dubbelmoral som vuxit fram i dagens samhälle.

Samtidigt som man stiftar lagar som förbjuder rökning, tobak, förser alla snus och cigarettpaket med text och bilder med en innehållsdeklaration om hur skadligt tobaksbruket är, så är det fritt fram för att göra reklam för alkoholhaltiga drycker när tobaksreklam är förbjudet och har varit det under lång tid. Nu menar jag självklart inte att det är bra att röka, tvärtom det är farligt att röka, men alkohol är också ett gift och alkoholmissbruk är lika skadligt som tobaksprodukter.Är nästa steg att förbjuda människor att köpa äpplen och  päron, men inte  apelsiner och bananer?

Detta är ett  lysande exempel på hur EU-politiken lyckats med att få genomslag i vårt svenska samhälle på ett sätt som kanske ingen hade förväntat sig, men som jag är övertygad om att vi tyvärr kommer att få se mer av i framtiden.

”E.Nilsson”

Örebro

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel
Annons