Annons
Vidare till na.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Resan mot uthållighet drivs inte med diesel

Replik:

...på artikeln Elbilar är smutsigare än vad dieselbilar är, NA 29 augusti.

Klimatprovokatörerna Andersson-Kälvemark (A-K), som med alla medel tidigare i NA hävdat koldioxidens (CO2) ofarlighet, ”bevisar” nu fossilbilarnas CO2-överlägsenhet över elbilarna (varför då, då?) – enbart baserat på VW:s Golf [1] och med EU:s elmix. Genom NordPool-samarbetet är Sveriges elmarknad sedan 20 år gemensam med övriga Norden (och numera även Baltstaterna): Nordiska elmixen, med mycket vatten-, vind- och kärnkraft. Det framgår av en rapport från Vrije-universitetet i Bryssel [2] för en elbil på E-Golfens utsläppsnivå att Sveriges utsläppsvärde är en femtondel (!) av EU-mixens. Så E-Golfen är klar vinnare av CO2-racet i Sverige, sett över livslängden från gruvan/oljekällan till skroten. Plus att bilägarens rakt summerade kostnader för inköp+drift+skatt+försäkring under 15 år väntas bli mycket lägre: E-Golf 388+35+(4-60)+64 = 431, Diesel 275+130+47+74 = 526 tusen kronor.

För det är väl inte all världens råolja som A-K värnar om, genom att bränna upp den, utan om förbränningsmotorerna ...

Men Vrije-rapporten diskuterar även osäkerheterna: Utrustning/räckvidd, hur/var vi kör och – inte minst – vad vi tankar. Liksom elbilen (genom tankställets elavtal) kan köras helt fossilfritt, så kan dieseln tankas med biobränsle. För det är väl inte all världens råolja som A-K värnar om, genom att bränna upp den, utan om förbränningsmotorerna – med bland annat ventilfjäderstål från Garphyttan? Vi behöver då inget siffertrixande! Med mitt sätt att räkna (NA Debatt 18 maj) är biobränslen inte klimatneutrala, eftersom kolets tidsandel i atmosfären (som CO2) blir högre vid förbränning än vid förmultning – det naturliga jämförelsealternativet. Biobränslets kalkylerade CO2-utsläpp blir därigenom runt en tredjedel av fossilbränslets, vid 4 procent kalkylränta. Och se: Livstidsutsläppen för el- och dieselbilarna blir nästan lika! (Men bonus åt den ena, malus åt den andra…).

Eller från en publik källa (där biobränslen ”är” klimatneutrala): För Ottomotorer har danska forskningsinstitutet DTI jämfört en elbil och en bensinare [3], tankad dels med bensin E5, dels med metanolbränslet M85. Om bensindrift ges CO2-utsläppsvärdet 100 (%), så får elbilen värdet 73 och metanoldrift värdet 43! Och då är ändå inte Ottomotorn anpassad för metanolens höga oktantal, runt 110 RON.

... om A-K verkligen vill värna om förbränningsmotorns framtid: Se till att Sverige börjar producera och saluföra M85 ...

Ford har tidigare [4] kunnat öka verkningsgraden med en sjättedel genom sådan anpassning, och därmed minska CO2-utsläppen per kilometer i motsvarande grad. Så om A-K verkligen vill värna om förbränningsmotorns framtid: Se till att Sverige börjar producera och saluföra M85 (som DTI menar att merparten bilar på marknaden enkelt kan köras på) samt metanolderivat för dieslarna. Uppmana exempelvis svenska LiquidWind att marknadsföra sitt koncept – att framställa metanol genom att sammanföra stora CO2-utsläppare (som Åbyverket i Örebro och Aspa bruk) med regionala vindkraftproducenter. Och påverka motortillverkarna att optimera för metanoldrift, inte för petroleum under avveckling (läs om BP:s planer i NA 29 aug).

Både de sällsynta grundämnena och de fossila råmaterialen behöver skyddas!

A-K tar även upp elbilarnas batteriinnehåll av sällsynta grundämnen. Men glömmer, klädsamt nog, att de omhuldade fossilbilarna drivs på förädlad råolja, ett råmaterial som mänskligheten är på väg att göra slut på under 200 år, av de 7 600 000 000 år som återstår av Jordens livslängd. Med vilken rätt? Både de sällsynta grundämnena och de fossila råmaterialen behöver skyddas! EU-kommissionen har en färsk lista med 30 grundämnen som bedöms som kritiska/strategiska, däribland batterimetallerna litium och kobolt, och talar om återvinning [5]. Men för elbilbatterierna är EU:s krav i dag 50 procent återvinning [6] – övergripande, inte för varje grundämne – vilket betyder att det inom ett århundrade, efter 10 olika elbilar, säkert återstår mindre än en tusendel av ursprungsmängden! Uthållighet kräver mer!

Då först börjar vi köra mot uthållighet!

Sveriges regering diskuterar pant på vissa produkter för återbrukets skull. Det räcker inte! Eftersom de sista procenten typiskt är svårast=dyrast att återvinna, så behövs ett system med auktoriserade återvinnare, specialiserade på olika råmaterial, som garanterar en överenskommen återvinningsgrad, nära 100 procent. (Elbil-)köparen betalar då utöver panten en återvinningsavgift, efter innehållet av sällsynta råmaterial, så stor att priset på det återvunna materialet med stöd av återvinningsavgiften kan matcha nypriset. Där råmaterialen inte kan återvinnas till nära 100 procent läggs de uttjänta produkterna på hög tills vidare. Och forskning bedrivs. Då först börjar vi köra mot uthållighet!

Per-Åke Andersson

Länkar:

[1] https://www.volkswagenag.com/en/news/stories/2019/04/from-the-well-to-the-wheel.html

[2] https://nimo.dixma.de/media/archive1/Wissensdatenbank.txt/Study_Lifecycleanalysisoftheclimateimpactofelectricvehicles_RED.pdf

[3] http://danskbiomethanol.dk/Papers/Report%20DK.pdf

[4] https://trid.trb.org/view/174467

[5] https://op.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/c0d5292a-ee54-11ea-991b-

01aa75ed71a1/language-en/format-PDF/source-151219182

[6] https://eur-

lex.europa.eu/legalcontent/SV/TXT/PDF/?uri=CELEX:32006L0066&from=LV

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel