Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

2013 års värsta resemissar

Plan som reste ifrån en grupp med passagerare och hotellchefer
som skriver betyg om de egna hotellen på nätet - här är 2013 års
värsta resemissar.

Annons
Ryanair glömde passagerare.

Ibland går det inte riktigt som resebolagen planerat. Under 2013 skedde en hel del missar i branschen som många nog helst skulle vilja glömma. Vi har valt ut några av de värsta.

Glömde passagerarna

När Ryanair lyfte från Polen tidigare i år var det en detalj man förbisåg - planet var en halvtimme tidigt och när det lyfte var 20 passagerare fortfarande kvar på marken. En annan blunder från samma företag var att man under en resa till Kefalonia i stället åkte till Thessaloniki. Varför? Piloten sade att det var för "mörkt för att landa" på den planerade destinationen.

Egna recensioner

En högt uppsatt chef blev i år ertappad med att skriva lysande recensioner om hotellen i det egna företaget på Trip Advisor. Samtidigt skrev han dåliga recensioner om sina konkurrenter. Peter Hook bidrog med sammanlagt 106 recensioner, något som naturligtvis bröt mot sajtens regler.

Stinkande matta

Ett Lufthansa-plan från Stockholm till Frankfurt fick ett något ovanligt problem i år. Passagerare stördes av en skarp lukt ombord och man var rädd att det på något vis var kopplat till flygsäkerheten. Därför nödlandade man i Köpenhamn. När teknikerna undersökt planet visade det sig dock att lukten kom från en nyss insatt matta - som alltså stank ovanligt mycket.

Oplanerad rea

United Airlines begick ett misstag som kostade dem själva en rejäl slant. Ett fel på deras hemsida gjorde att kunder lyckades köpa flygbiljetter för endast cirka 50 kronor. Det är inte första gången man får till en ofrivillig rea - 2012 gick det plötsligt att få tag på förstaklass biljetter i utbyte mot endast ett fåtal bonuspoäng, till ett värde av cirka 370 kronor. Alitalia gjorde ett liknande misstag samma år.

Mer läsning

Annons