Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Airbus kräver större flygsäten

Flygplanstillverkaren Airbus uppmanar flygindustrin att införa
större säten. Bara cirka 2,5 centimeter till skulle avsevärt
förbättra passagerarnas sömn, menar företaget.

Annons
Det är inte alltid jätteskönt att sova på flygplanen.

De flesta passagerare som sovit i ett flygplan håller nog med: Det skulle inte skada med större säten. Flygplanstillverkaren Airbus vill nu att minimistandarden på flygsäten i ekonomiklass ska ändras, från 17 till 18 tum, det vill säga från 43,2 till 45,7 centimeter. Enligt företaget skulle det förbättra passagerarnas sömn, ett påstående de baserar på en ny undersökning av The London Sleep Center. Undersökningen bygger på polysomnografi, en teknik då man under sömn registerar hjärnans elektriska aktivitet. Resultatet visar att sömnkvaliteten förbättras med hela 53 procent om man ökar sätenas bredd med 2,5 centimeter.

Bättre sömn

Passagerare somnar sex minuter snabbare i de något större sätena, enligt undersökningen. Dessutom minskades deltagarnas vakna tid under sömncykeln med 28 minuter, och 86 procent av dem fick en bättre sömnkvalitet.

- Undersökningen visar inte enbart att sätesbredd har en avgörande faktor för passa¬gerarnas trivsel utan också att en växande grupp av kräsna ekonomipassagerare inte längre accepterar 17-tums flygstolar. Valet av flygbolag kommer istället att avgöras på vilka som kan erbjuda en bättre säteskomfort. Passagerarna tar ofta hjälp av sociala medier eller specialistsajter för att kunna avgöra var de sitter bäst, säger Kevin Keniston från Airbus.

Subjektivt utspel

Många tillverkare bortser i nuläget från standardkomforten och går tillbaka till 1950-talets standardbredd, som alltså är 43,2, eller 17 tum. Men det är inte allt som räknas. Och vissa ifrågasätter Airbus utspel.

- Airbus har valt det mått som passar dem bäst. Notera att de inte tar upp utrymmet mellan sätena, eller vinkeln på sätets lutning, säger den amerikanske flygbolagskonsulten Jay Sorensen till CNN.

Mer läsning

Annons