Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Reseprat vanligt på sociala sajter

Att resor upptar våra tankar en hel del blir synligt i de
sociala nätverken. Nästan hälften av uppdateringarna på Facebook
handlar om våra turer världen runt.

Annons
Fötter i sanden - klassisk Facebook-bild.

De flesta har sett det redan: Det obligatoriska fotot på fötter i sanden vid utlandsresan. Eller en statusuppdatering om drinkar vid poolen i solen. Det kanske inte kommer som någon överraskning, men resor är populära att berätta om på sociala sajter. Facebook har i en ny undersökning följt 3 000 användare som rest inom de senaste tolv månaderna. Och hela 42 procent av alla dessa personers statusuppdateringar handlade om resor - antingen om att man själv var på resa eller att man längtade efter att resa bort. Över hälften av deltagarna sade också att resor hörde till deras topp tre prioriteringar på sociala medier, före till exempel mat, familj, barn och bröllop.

Över hälften av deltagarna uppgav också att de börjar drömma om olika resmål tack vare andra användare på den sociala sajten.

Gillar vänners foton

Men stör det då med dessa eviga uppdateringar om sol, värme, flygplatser och sevärdheter världen runt? Nej, inte enligt den här undersökningen. 83 procent svarar att de tycker om att se vännernas semesterfoton, och att de kikar på bilderna även om de själva inte planerar någon resa. Hela 97 procent använder dessutom kontaktnätet med vännerna som en källa till information när de är utomlands - för restaurangtips, information om väder och annat.

Överanvänder folk då Facebook? 91 procent säger att de inte kan sluta använda nätverket på resan, och att man tittar två gånger om dagen även på semestern.

Hela 99 procent lägger upp information eller bilder från sin resa när de kommit hem.

Mer läsning

Annons