Annons
Vidare till na.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Restiden mellan Stockholm och Oslo är en ren skrivbordsprodukt

Replik

Tack Jonas Karlsson för ditt svar i NA 21 mars på min insändare som gällde snabbtåg Oslo - Stockholm. Du uppmanade nig att läsa utredningen och det har jag gjort och den tids tabell som finns på 2 tim o 55 minuter för en resa bara är en skrivbordsprodukt och har inget med verkligheten att göra.

Enligt utredningen skall sträckningen följa befintlig järnväg på sträckan Stockholm, Västerås och Örebro bara kompletterat med dubbelspår på vissa sträckor. Från Örebro blir det ny dubbelspårig järnväg till Kristinehamn, därifrån vidare till Karlstad och Arvika med en del justeringar till dubbelspår. från Arvika nytt dubbelspår till norska gränsen.

Allt detta innebär att det kommer att vara minst 50 landmil som tågen skulle åka. Det talas om farter på 250 km/h hur långa sträckor kan ha den farten till exempel vi passage av Enköping, Köping, Arboga, Kristinehamn som troligtvis måste passeras med betydligt lägre fart. Vad jag kan förstå är det få stopp på vägen kanske bara Västerås, Karlstad och Örebro, det innebär att tåget skall sakta i och sedan axa upp i full fart, som förlänger restiden.

Ett annat argument för att inte med för höga farter naturliga hinder i form av klövvilt, ett och annat rådjur går väl an men i Värmlandsskogarna finns det gott älgar och att krocka med en sådan i 250 km/h blir inte roligt framförallt inte för lokföraren.

”Lennart”

Örebro

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel