Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

S-krönika: PostNord måste återerövra både kunders och anställdas förtroende

Annons

Jag har sedan 2006 varit tjänstledig från mitt jobb som brevbärare, men har genom återkommande arbetsplatsbesök och praktikdagar på PostNord försökt hålla mig uppdaterad med utvecklingen inom företaget. I en krönika i augusti 2011 skrev jag hur brevbärarkollegor då upplevde sitt arbete:

”Jobbet har blivit så mycket mer fysiskt krävande, kroppen har svårt att orka med jobbet och känslan av att inte hinna med sina arbetsuppgifter under ordinarie arbetstid är något som återkommande kommenterades av brevbärare.”

Min krönika handlade också om vinstjakten i företag och jag tog PostNord som ett exempel på vad som riskeraratt hända om företagsledningen bara har fokus på den ekonomiska vinsten och därmed bortser från framtida effekter av neddragning av personalstyrkan. Min framtidsspaning var att det fanns uppenbara risker för företaget när det inte gav sina anställda rätt förutsättningar för att göra ett bra jobb. Det företaget riskerar att förlora i form av kompetens och lojalitet hos sina anställda är svårt att värdera och syns knappast i någon del av årsredovisningen.

Tyvärr har den negativa utvecklingen på PostNord fortsatt. I somras – när jag senaste delade ut post – var det med växande ilska jag såg hur åratal av besparingar, omorganisationer och nya arbetsmetoder resulterade i stora kvalitetsbrister och frustrerade brevbärare som inte fick förutsättningar att göra ett bra jobb. Att det nu växt fram ett postuppror bland drabbade kunder har jag full förståelse för – även om en del av kritiken mot PostNord inte är korrekt. Det finns nämligen ett företag till som delar ut brev, Bring (f d Citymail) som är helägt av norska Posten. Bring delar bara ut post var tredje arbetsdag och även här blir det ibland fel.

För mig är det viktigt att det samhällsuppdrag som PostNord har att dela ut brev i hela Sverige, fem dagar i veckan, också prioriteras av företagsledningen på samma sätt som före samgåendet med danska Posten. Sammanslagningen av svenska Posten och danska Posten –som beslutades av riksdagen på förslag av Maud Olofsson och den borgerliga regeringen –kommer knappast gå till historien som en särskilt lyckad affär. Den dåvarande borgerliga regeringen stoppade dessutom kravet på införande av fastighetsboxar, det om något har fortfarande negativa effekter för brevbärarnas arbetsmiljö. I många år har fastighetsägare haft möjlighet att frivilligt sätta in fastighetsboxar i gamla fastigheter. Vi kan knappast skuldbelägga PostNord för att så inte har skett.

I september i år överlämnades en utredning om postlagstiftningen till regeringen som nu har att ta ställningtill de förslag och överväganden som tagits fram om brevutdelning, fastighetsboxar med mera. För företagsledningen på PostNord krävs det att den erövrar både kunders och anställdas förtroende om den inte vill bli utbytt. Detär lika säkert som ett brev på posten en gång var.

Har du något att säga?

Skriv en insändare eller debattartikel.

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare eller debattartikel.

Skriv artikel
Annons