Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

S vill tidigarelägga dubbelspåret

Artikel 183 av 300
Val 2014
Visa alla artiklar

Tidigare och snabbare utbyggnad av dubbelspåret mellan Hallsberg, Åsbro och Degerön. Det lovar Socialdemokraterna om de kommer till makten.

Annons

Hallsberg. Samtidigt som S-ledaren Stefan Löfvén presenterade Socialdemokraternas nationella infrastruktursatsning i Stockholm på måndagsförmiddagen, presenterade partisekreteraren Carin Jämtin dubbelspårsatsningen på stationen i Hallsberg.

– Vi vill att dubbelspåret ska byggas klart redan under innevarande planperiod, alltså fram till 2025, sa Carin Jämtin.

Det är tidigare än hittills planerat. Satsningen beräknas kosta två miljarder kronor, och skiljer sig från Alliansens infrastrukturplan, där motsvarande 700 miljoner kronor ska satsas.

Med henne på perrongen fanns regionförbundets styrelseordförande Irén Lejegren och Andreas Svahn, kommunalråd i Hallsberg, som ser satsningen som en förstärkning av transportregionen.

– Det här genererar framför allt fler jobb, både för de företag som gynnas av förbättrade transportmöjligheter, bättre möjligheter till arbetspendling och förstås fler arbeten inom järnvägen, sa Andreas Svahn.

– Satsningen innebär ett helhetsgrepp för den nationella infrastrukturen och befääster utvecklingen för regionen. För att skapa fler jobb behövs en fungerande infrastruktur och bättre kommunikation till närliggande regioner, sa Irén Lejegren.

Finansieringen ska ske genom att införa vägslitageavgifter för lastbilar. Genom ett tänkt GPS-baserat kontrollsystem ska avgifterna omfatta alla lastbilar, även de med utländsk härkomst.

– Systemet finns redan i nio andra europeiska länder, bland annat i Polen och Tyskland. Det beräknas ge fyra miljarder kronor per år till statskassan. Åkerier med miljöanpassade lastbilar kommer att premieras i systemet, sa Carin Jämtin.

Samtidigt vill S frysa banavgiften för transporter på räls, en avgift som tidigare har höjts.

Intäkterna från vägslitageavgiften kommer också att gå till att förstärka vägnätet, exempelvis riksväg 51.

– Utbyggnaden av riksväg 51 var budgeterad men sköts på framtiden. Vi vill tidigarelägga också den satsningen. Det är en väg som bilder ihop oss med Östergötland, sa Andreas Svahn.

Förutom dubbelspår vill S också satsa på höghastighetståg på sträckorna Stockholm-Malmö, Stockholm-Göteborg och Stockholm-Oslo, sträckor som alla passerar Hallsberg.