Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Så blir framtiden för STCC

Nästa helg är det premiär – för det som ser ut att vara sista säsongen någonsin av STCC i sin nuvarande form.

Annons

Senast STCC skulle byta reglemente, inför 2012, slutade det med en uppslitande strid där alla toppteam och stjärnförare – däribland Thed Björk Bang-Melchior, Fredrik Ekblom och Rickard Göransson – bröt sig loss och körde i en egen serie, TTA, som året därpå slogs ihop med STCC – men med TTA:s bilar och reglemente.

Nu är de bilarna gamla – och det är dags att byta reglemente igen. Men den här gången verkar det tvärtom råda en bred enighet om framtiden. Efter årets säsong, som av allt att döma bli den sista med de nuvarande bilarna, är alla inställda på att det är TCR som gäller. Ett reglemente som redan har en egen världsserie, som kör som supportklass under några formel 1-helger, och åtta nationella och regionala serier världen över, med standardbilar med turboladdade tvålitersmotorer på 330 hästkrafter.

– Jag hoppas att de tar beslut om det här väldigt tidigt, så att alla kan börja planera, för det blir en stor investering för alla team, säger STCC-föraren Rickard Göransson från Örebro, som gillar tanken på TCR-reglementet.

– Vi jobbar intensivt med planerna och kommer att komma med nyheter inför 2017 inom en inte alltför avlägsen framtid. Vi vet att bilarna och reglementet vi har nu sjunger på sista versen, säger STCC:s vd Johan Lundin och fortsätter:

– Det har varit tufft att få till ett bra startfält i år, och jag visste rätt tidigt att vi inte skulle kunna få till 15–16 bilar på griden i år, utan vi får nöja oss med tio–elva–tolv. Därför har vi som promotor satsat på kvalitet på förarna i stället, och när vi nu har fått in både Göransson, Robert Dahlgren Björn Wirdheim och Johan Kristoffersson så vet vi att det kommer bli riktigt vass racing.

En av grundtankarna med det nuvarande konceptet var att bilarna skulle vara enhetliga. Alla har likadana Nissan-motorer och teamens möjligheter att utveckla och modifiera bilarna har varit strikt begränsade. Men särskilt lika förutsättningar har det inte blivit. Volvo har, tack vare sin överlägsna ekonomi, totaldominerat serien och tagit hem samtliga fyra förar- och konstruktörsmästerskap, trots att STCC-organisationen använt allt mer radikala åtgärder för att bryta överlägsenheten och infört nytt kvalsystem, omvänd startordning och straffvikter. Inget har hjälpt, och lika lite talar emot att teamet tar seger nummer fem i båda kategorierna 2016.

Göransson, som tog alla sina fyra STCC-titlar före 2012, har både varit Volvos främsta utmanare i en BMW och rattat en mindre konkurrenskraftig Saab under nuvarande reglemente, och ska den här säsongen försvara Volvos färger. Han vet mer än någon annan om skillnaden på STCC-bilarna.

– Det skiljer givetvis en hel del på bilarna. Teamen har haft olika stora resurser, mantimmar och ingenjörskunskap för att kunna optimera dem. Det kändes väldigt bra att köra en Volvo när vi testade på Knutstorp, säger Göransson som efter två hela säsonger utan en enda raceseger i Saab slog alla tiders varvrekord under första testdagen i en Volvo – trots den likadana Nissanmotorn.

Nu kan Göransson bli den sista mästaren med de nuvarande reglerna. Enligt vd Lundin är han i varje fall favorit.

– Verkligen. Han har inte fått visa vad han går för de senaste två åren, men nu är han i starkaste teamet, och dessutom är han riktigt sugen på en femte titel.

Premiären körs på flygfältet i Skövde, med kval lördag 30 april och race söndag 1 maj.