Annons
Vidare till na.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Så minskar Ica Maxi krångel för kunder

Nu behöver inte Ica Maxis kunder längre stoppa mynt i kundvagnen.

För cirka 25 år sedan infördes systemet att kunderna deponerar ett mynt i kundvagnen när de ska handla för att återfå myntet när vagnen ställts tillbaka. Sedan en och en halv vecka tillbaka behöver Ica Maxis kunder vid Eurostop i Örebro inte längre hitta mynt eller sin platsbricka för att ta en kundvagn. Vagnarna är helt fria att använda.

– Vi ville ta bort ett krångel för kunderna, säger Stefan Kvist, butikschef.

Stefan Kvist och Ica-handlaren själv, Martin Matteusson, satt och pratade en dag om hur deras kunder återkommande kommer in för att växla till mynt eller hämta en plastbricka för att få loss en kundvagn.

– Då föreslog Martin att vi skulle prova med att helt enkelt ta bort det där med mynten, berättar Stefan Kvist.

Stefan Kvist och de andra i butiksledningen tyckte att det var värt att prova.

– Vi tror på det här och vi ångrar inte alls beslutet, säger Stefan Kvist.

Reaktionen från kunderna har varit positiv.

– Vi har fått några negativa reaktioner. Och de handlar om att kunderna är oroliga över att vi ska förlora kundvagnar på det här viset. Men vad då, förut kostade det så att säga endast en femma om någon ville stjäla en vagn.

– Men det är inte något problem, örebroarna är fantastiska kunder, tillägger Stefan Kvist.

Stefan Kvist är övertygad om att det här nu kommer att sprida sig över Örebro.