Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Sämre sjukvård på grund av Länspendeln

Annons

Enligt Trafikverkets förstudie Nora – Örebro slutrapport januari 2012 TRV 2010/84677 kommer kostnaden för Länspendeln från Nora att landa på 580 miljoner +/- 150 miljoner kronor, driftskostnader tillkommer. Till detta ska läggas osäkerhetsfaktorer för bron över Järleån som är byggd 1905 och att banvallen delvis går på sank mark.

Broar som byggs i dag har en beräknad livslängd på 120 år och om, med betoning på om, denna bro är byggd med samma kvallitet så har bron endast en kvarstående livslängd på cirka 20 år.

Enligt Christer Mineur på Trafikverket så kan inte landstinget räkna med några pengar från staten utöver det som länet kan disponera själv i länsplanen för infrastruktursatsningar – cirka 80 miljoner om året.

Christian Mineur menar att man inte kommer att rekommendera regeringen att prioritera länspendeln i de nationella satsningarna, den blir helt enkelt för dyr. ”Det ligger långt ifrån att vi skulle kunna förorda i det här läget med de insikter vi har i dag, så vi rekommenderar Länstrafiken att satsa på bussalternativet, där har vi en bra samhällsekonomisk nytta”, säger Christian Mineur.

Tidsvinsten jämfört med nuvarande bussförbindelse skulle bli cirka 20 minuter. I detta har då inte hänsyn tagits till tiden att ta sig till tågstationen jämfört med att stiga på vid nu befintliga busshållplatser.

För de som pendlar till Örebro från norra länsdelen via Nora blir tidsvinsten försumbar då de i så fall måste åka in i Nora och byta till tåg. Enligt Trafikverkets förstudie pendlar drygt 1 000 personer från Nora till Örebro varav arbetspendlingen utgör den största delen.

För de som arbetar är bil det vanligaste färdmedlet (86 procent). Vad jag bedömer pratar vi om några hundra stycken som skulle kunna bli tågpendlare.

Ett alternativ som skulle bli betydligt billigare kunde vara Expressbussar där man synkroniserar trafikljusen till grönt alternativt en bussfil från Hovsta. Detta skulle då dessutom gynna kollektivtrafiken i stort då fler mellan Nora och Örebro attraheras av att åka buss.

Dagligen läser vi om bristande resurser inom sjukvården. Personal som knappt hinner ta rast och har stressrelaterade problem. Patienter som får ligga i korridorer. Läkare som har så mycket övertid att de får ansöka om dispens samtidigt som de måste ta ut övertiden i ledighet och inte i pengar det vill säga ett moment 22.

Vakna upp Jonas Karlsson och Marie-Louise Forsberg-Fransson, ni hanterar våra skattepengar och det är ofrånkomligen som så att ni måste ta pengar från sjukvården för att finansiera detta om ni inte tänker höja skatten.

I undersökning efter undersökning är vi skattebetalare högst villiga att betala för vård, skola och omsorg men att få sämre sjukvård för att några hundra ska åka tåg lär det inte vara många som supportar.

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel
Annons