Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Sandström inför titelförsvaret: "Ska göra som Foppa"

Förra året skrev Edward Sandström historia när han som andre svensk någonsin vann Nürburgrings 24-timmarslopp. Med sig in i titelförsvaret har Örebroföraren visdomsord – från Peter Forsberg.

Annons

Nürburgrings 24-timmarslopp rankas allmänt som en av världens tuffaste motortävlingar, med tanke på de oerhörda mentala och fysiska krav den över 25 kilometer långa banan ställer. 250 000 åskådare på läktarna och många av världens största biltillverkare i startlistan gör prestigen enorm.

Därför är det inte konstigt att Edward Sandström, 37, räknar segern i fjol som den absoluta höjdpunkten i en segerrik karriär som bland annat innehåller VM-styrningar i såväl endurance som rallycross och vinster i 24-timmarslopp över hela världen.

Segern var historisk inte bara för att Sandström blev den blott andre svensken genom alla tider att få kliva högst upp på pallen som totalvinnare, 22 år efter Örnulf Wirdheim, utan också för att det var det tajtaste racet igenom tiderna – där bara 40 sekunder skilde till det andraplacerade teamet efter 24 timmar och nästan 400 mil.

I helgen är Sandström tillbaka för att skriva ny historia och bli förste svensk att ta två titlar.

Och med sig i bagaget har han visdomsord – från hockeylegendaren Peter Forsberg.

– Jag hörde honom berätta om när han kom till NHL och blev överkörd i tacklingarna, innan han förstod att man var tvungen att sätta emot när man såg en spelare komma. Det är samma sak i motorsport, det gäller att trycka till med en offensiv tackling. Om någon börjar komma emot en, då måste man trycka tillbaka, för annars slutar man oftast vid sidan av banan, säger Sandström.

Något som förmodligen aldrig blir mer sant än på just Nürburgrings mäktiga Nordschleife, en bana som inte liknar något annat i racingvärlden – och som under 24-timmarslopp fylls av över 200 bilar.

– Det som är svårast här är att komma upp i tempot i trafiken, eftersom det är så många långsamma bilar på banan hela tiden. Helst ska man ha som ett sjätte sinne för trafik. Man måste lägga sig på en nivå av kalkylerad risk som är relativt hög, men inte alltför hög. Man måste ha någon slags säkerhet, men samtidigt kostar det för mycket tid att köra alltför säkert, säger Sandström.

– I den här tävlingen kan man träffa på¨förare som man inte tror finns där ute på tävlingen, så jag brukar säga att det gäller att vara kreativ och lämna någon halvmeter till godo när man kör om.

Annars är det mest speciella med tävlingen förstås själva banan.

– Den är snabb, ojämn och med oerhört fysiskt krävande. Koncentrationsnivån måste vara riktigt hög hela vägen.

Sandström har i år flyttats till Audis andrabil. Hans teamkompisar från fjolårssegern – tysken Christopher Mies, schweizaren Nico Müller och belgaren Laurens Vanthoor – kör i år i stället tillsammans med tyske DTM-veteranen Pierre Kaffer, medan Sandström delar bil med nederländske före detta formel 1-testföraren Robin Frijns, tyske F3-mästaren Frederic Vervisch och orutinerade britten Stuart Leonard.

Träningarna och kvalen inför tävlingen startar på torsdag, själva racet 15.30 på lördag, med målgång exakt ett dygn senare.

Läs ett långt reportage med Edward Sandström i tisdagens NA, papperstidningen, som går att köpa som e-tidning nedan!