Annons
Vidare till na.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Satsa på körfält för bussar innan BRT-system

 
Superbussarna i Örebro
Visa alla artiklar

Det är bra att man vill satsa på en attraktivare kollektivtrafik. Hur det sedan ska genomföras kan man ha delade meningar om. Jag vidhåller min åsikt. Att planerna på ett BRT-system bör skrotas. Och att man satsar på separata körfält och signalprioriteringar med de medel man har. Ekonomin i kommunen och regionen lär vara mer än ansträngd de kommande åren. Därför bör man eftersträva billigare alternativ som ger samma nytta.

Jag vill hävda att sträckan Universitetet-Vivalla, samt Ekersvägen kan byggas om med blygsamma belopp, utan att man river upp hela sträckan bara för att förse den med ny beläggning.

Poesigatan och Västra Nobelgatan skulle ta en arbetsdag att åtgärda.

Östra Bangatan en helg då hållplatserna Resecentrum och Kulturkvarteret behöver nya lägen.

Rudbecksgatan och Hertig Karls allé/Hedgatan tar lite längre tid. Genom att välja den här metoden kan fler separata körfält införas i Örebro.

Vill man öka resandet bör ett nytt linjenät införas också. Snabba, tydliga stomlinjer som varvas med lokallinjer med närhet till hållplatserna. Linjenät som medför tvärlinjer. Och omfattar områden som Norra Bro, Lindhult och Runnaby. Samtrafik vid Våghustorget (vilket kräver vissa åtgärder). Allt detta går att genomföra med 50-55 bussar i omlopp. I dag krävs över 60 fordon. Trots det gör de dålig nytta. Dock måste det till fler åtgärder än egna körfält och nytt linjenät för att öka resandet. Men den viljan verkar inte finnas!

Mikael Karlsson

Örebro

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel