Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

SD:s budget och politik är hållbar

Svar

Annons

... till Miljöpartiets debattartikel om kollektivtrafiken, NA 13 januari.

”Sverigedemokraterna är de som ger minst till kollektivtrafiken. Trots att många av deras väljare bor på landsbygden och är upprörda över de nedskärningar som planeras. Vi kan konstatera att det inte blir bättre på landsbygden då Sverigedemokraternas budget har 52 miljoner mindre till trafiken än vår”.

Att skriva en insändare med siffror som inte överensstämmer med verkligheten, torde bli aningen genant för Miljöpartiet ...

Miljöpartiet gör ett tappert försök att gå på offensiven och attackera bland annat Sverigedemokraterna, med argumentet att vi tydligen skär ned på Samhällsbyggnadsnämnden. I sin text påstår Miljöpartiet att de satsar 52 miljoner kronor mer än Sverigedemokraterna på Samhällsbyggnadsnämnden och kollektivtrafiken, dessa siffror är dock direkt felaktiga. Miljöpartiet budgeterade 577 miljoner kronor och Sverigedemokraterna presenterade en budget på 538 miljoner kronor för Samhällsbyggnadsnämnden, skillnaden mellan dessa förslag motsvarar alltså 39 miljoner kronor. Att skriva en insändare med siffror som inte överensstämmer med verkligheten, torde bli aningen genant för Miljöpartiet, då inte mindre än sju företrädare inte lyckats utläsa ett enkelt budgetdokument.

Sverigedemokraterna har ingen avvikande uppfattning rörande vare sig Svealandstrafiken eller järnvägsutbyggnaden Sthlm-Oslo 2.55. Sverigedemokraterna har även länge drivit frågan om att avyttra huvudmannaskapet för Örebro Flygplats, vilket nu även Miljöpartiet har ställt sig bakom.

... vilket inneburit att Miljöpartiet nu måste ta eget ekonomiskt ansvar för sina budgetförslag.

Om vi backar bandet till föregående mandatperiod, när Miljöpartiet faktiskt styrde i Region Örebro län, tillsammans med Socialdemokraterna och Vänsterpartiet, så går tydligt att utläsa hur man lyckades öka skuldsättningen för regionen. Sedan valet år 2018 har Miljöpartiet degraderats från att sitta i majoriteten till att nu tillhöra oppositionen, vilket inneburit att Miljöpartiet nu måste ta eget ekonomiskt ansvar för sina budgetförslag.

Eftersom Miljöpartiet valt att jämföra sin budget med Sverigedemokraternas budget, så bör vi också titta på de två större posterna som Miljöpartiet faktiskt valt att prioritera, jämfört med Sverigedemokraterna, utöver sin satsning om 39 miljoner kronor till Samhällsbyggnadsnämnden:

Ökad investeringstakt 2019-2020 motsvarande 730 miljoner kronor.

Ökad skuldsättning 2019-2020 motsvarande 740 miljoner kronor.

Med Sverigedemokraternas linje hade vi sannolikt inte befunnit oss i den situation vi nu upplever i Region Örebro län ...

Sverigedemokraterna presenterar en politik och budget som är hållbar, vilket genererar i att vi kan möta hela länets invånare och genomföra de satsningar som är av största vikt för att upprätthålla en god och konkurrenskraftig servicenivå. Men med för hög investerings och belåningstakt får vi nu istället uppleva efterdyningarna av sådan politik, genom åtstramningar och besparingar. Med Sverigedemokraternas linje hade vi sannolikt inte befunnit oss i den situation vi nu upplever i Region Örebro län och Miljöpartiet är långt ifrån oskyldigt till den utvecklingen.

För Sverigedemokraterna:

Patrik Nyström

oppositionsråd, Region Örebro län

Elin Jensen

oppositionsråd, Region Örebro län

Oscar Lundqvist

ledamot Regionfullmäktige, Region Örebro län

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel