Annons
Vidare till na.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Siba vägrar laga Mahirs mobiltelefon

Mahir Jalals nya mobiltelefon har gått sönder för tredje gången på kort tid. Nu kräver Siba i Örebro 2 700 kronor för att laga den – annars kommer telefonen att skrotas inom 14 dagar.
– Jag kan inte betala 6000 kronor för en telefon jag knappt använt, säger han.

För mindre än ett år sedan köpte Mahir Jalal en ny mobiltelefon, en Samsung Galaxy för drygt 4 000 kronor. Men efter bara några veckor började telefonen bete sig märkligt. Den stängde av sig och kunde inte ta emot SMS över huvud taget. Han skickade därför in telefonen till Siba och fick den lagad. Efter tre veckor hämtade han ut telefonen – men samma problem kvarstod. Proceduren upprepades ytterligare två gånger. Samma problem med telefonen.

Vägrade laga

När Mahirs telefon gått sönder för fjärde gången vägrar Siba laga telefonen, trots att han har garanti kvar. Nu måste han alltså betala drygt 2  700 kronor för att få den lagad – eller så skrotas telefonen utan kostnad. Ett alternativ är också att få den tillbakaskickad – i trasigt skick – för 362 kronor.

Enligt Siba har telefonen en mjukvara som inte är godkänd av Samsung. Därför gäller inte garantin. Men Mahir säger att han inte vet vad det är för program och att Siba tagit emot telefonen tidigare.

Kan inte säga

– De påstår att jag har laddat ner ett program som inte gäller vid garantin. De kan inte säga vad det är för program som jag har laddat ner, fast jag inte har gjort det, säger han.

Han tror att Siba vill låta garantin löpa ut för att på så sätt slippa betala för reparationen.

– Det känns inte okej. Ska jag betala över 6 000 kronor för en telefon jag knappt använt? Den har varit på verkstan mer än jag haft den hemma.

Mahir tycker att Siba på Aspholmen i Örebro har behandlat honom illa.

– Jag bad dem hjälpa mig och ringa verkstaden för att höra vad problemet är. Då sa han nej, du får ringa själv. Jag kan inte hjälpa dig. Du är ju chef här, kan du inte hjälpa mig sa jag. Nej, du får göra det själv sa han.

Displayen hel

När han hade lämnat in telefonen för andra gången ville Siba ha 1 800 kronor för att laga en trasig display – trots att displayen var hel när han lämnade in den.

– Då undrade jag vad som hade hänt, de sa ”du har haft sönder hela framdisplayen". När jag lämnade in den var den hel. När man lämnar in en telefon ska de skriva att telefonens display är sönder, de hade det inte gjort. Då bad de om ursäkt och sa att det var deras fel och att jag slapp betala.

Enligt konsumentköplagen har säljaren ansvar för fel som visar sig ursprungligt, eller inom sex månader från köptillfället. Det kallas för sexmånadersregeln. Mahirs telefon började krångla långt innan dess.

Anna Lindberg är jurist på Konsumentverket, men vill inte uttala sig i enskilda fall. Hon säger så här:

– De första sex månaderna så är det näringsidkaren som har bevisbördan för att visa att felet är ursprungligt. Därefter är det konsumenten som ska visa att felet fanns från början.

Läs också: Så här svarar Siba