Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Sistaplats i ranking gör skolan till valfråga

Artikel 222 av 300
Val 2014
Visa alla artiklar

Ljusnarsbergs kommun har i tre år fått sista plats i Lärarförbundets rankning om Sveriges bästa skolkommun.– Det är allvarligt, säger Sofi Klang, samhällspolitisk chef på Lärarförbundet.

Annons

År 2012, 2013 och 2014 hamnade Ljusnarsberg på plats 290 i rankingen.

– Ljusnarsberg ligger på låga placeringar på i stort sett alla de delar som finns i kriterierna för vår undersökning och det finns en stor förbättringspotential i kommunens skolverksamhet, säger Sofi Klang.

Lärarförbundet har 14 kriterier i sin rankning. Det handlar bland annat om lärartäthet på skolan, andelen utbildade lärare i verksamheten, lärarnas lönenivå och elevernas betygsresultat. Ljusnarsbergs kommun rankas lågt i undersökningen bland annat vad gäller andelen utbildade lärare, vilka resurser som skolan tilldelas och elevers betygsresultat.

I undersökningen tas också hänsyn till kommunernas olika förutsättningar för sin skolverksamhet. Till exempel anses skolans resultat påverkas av den totala utbildningsnivån bland kommuninvånarna och om det finns en större andel nyanlända personer i kommunen.

Vad kan Ljusnarsbergs kommun göra för att förbättra sitt resultat?

– Kommuner som placerar sig högt i Bästa skolkommun har gemensamt att de jobbar uthålligt och målmedvetet. Det är viktigt med ett helhetsgrepp över skolan, att det finns en gemensam syn mellan politikerna, skolchefen och skolans personal om vad man vill med verksamheten. Och det är ett långsiktigt arbete, inget man kan lösa på en kafferast.

Lärarförbundets skolkommunranking har till viss del avfärdats som en partsinlaga, bland annat av Anders Nordlund som är skolchef i Ljusnarsberg.

Är rankingen en partsinlaga för att höja lärarnas löner?

– Vi gör rankingen för att vi vill uppmärksamma bra skolkommuner i Sverige och vi vill lyfta på stenar och visa på vad som fungerar bra och vad som inte fungerar bra. Vi är ett fackförbund och lyfter självklart fram det som vi tycker är viktigt. Men vi har inte bara plockat ihop ett antal kriterier slumpmässigt utan kriterierna utgår från forskning om vad som påverkar elevers resultat i skolan och den enskilt viktigaste faktorn som påverkar elevernas resultat är just läraren.

Rankingen delas in i två delar, vilka förutsättningar kommunen ger lärare och elever och det som kommer ut av detta, alltså elevernas resultat.

– Och vår undersökning visar att Ljusnarsberg ligger lågt vad gäller lärartäthet, löner, andelen utbildade lärare och elevers betygsresultat.

Kan alla kommuner bli årets skolkommun i Sverige?

– Ja, vi har låtit forskare vid Lunds universitet granska undersökningen och alla kommuner som väljer att satsa på skolan kan bli årets bästa skolkommun.

Åtgärder för att förbättra resultaten i skolan ska ske. En åtgärd är den gemensamma skolorganisation från förskola till årskurs 9 som nu skapas med förhoppning om en bättre samsyn och ett effektivare nyttjande av skolans resurser i hela verksamheten. Med starten av kulturskolan finns också en ambition att detta kan påverka elevers resultat positivt.

Fler insatser i skolan är på gång men exakt vilka de är vill inte Gert Stark (S), ordförande i bildningsutskottet, berätta för NA ännu.

Kriterierna i skolkommunrankingen

1.resurser till undervisningen

2.utbildade lärare

3.lärartäthet

4.friska lärare

5.lärarlöner

6.kommunen som avtalspart

7.andel barn i förskola

8.betygsresultat, genomsnittligt meritvärde i åk 9

9.betygsresultat i åk 9 i förhållande till förutsättningarna, Likvärdighetsindex.

10.andel elever som är godkända i alla ämnen i åk 9

11.andel elever godkända i alla ämnen i förhållande till Likvärdighetsindex.

12.andel elever som fullföljer gymnasieutbildningen inom 4 år

13.andel elever som uppnår grundläggande behörighet för högskolestudier

14.övergång till högskolan