Annons
Vidare till na.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

"Ska man umgås och prata görs detta bäst utomhus"

Svar

... på insändaren ”Svårt med distansen bland äldre”, i NA 13 maj.

Insändaren ställer sig frågan vilken aktiv roll som Hyresgästföreningen har tagit gentemot fastighetsägarna med anledning av coronapandemin. Det är en bra fråga!

Redan i inledningen av coronapandemin tog vi kontakt med de fastighetsägare som vi har förhandlingsavtal med och påtalade de risker vi såg. I det läget var det framförallt den ekonomiska risken som kunde uppstå när hyresgäster får svårt att betala hyran på grund av permitteringar, uppsägningar och sjukdom. Vi förändrade också snabbt vårt eget arbetssätt för att minska riskerna för smittspridning och har ställt in ett stort antal planerade evenemang av samma anledning.

Här är det värt att påpeka att Folkhälsomyndigheten enbart utfärdat en rekommendation om social distansering, inte en föreskrift eller lag.

Därefter har vi tagit fram riktlinjer för hur hyreslagen kan tolkas utifrån de rekommendationer som Folkhälsomyndigheten utfärdat. Om en medlem hör av sig till oss med bekymmer, så tar vi i första hand kontakt med fastighetsägaren. Det kan gälla renoveringar, akuta problem eller som i insändarskribentens fall ett problem med att personer uppehåller sig i trapphuset. Ska man umgås och prata görs detta bäst utomhus och med avstånd där man inte påverkar andra. Det är med andra ord inte lämpligt med sociala aktiviteter i trapphuset, men huruvida hyreslagens §25 är tillämplig – vilket skribenten gör gällande – finns inte prövat, och ur alla perspektiv är det bra att slippa en rättslig prövning. Det är bättre att kunna diskutera sig fram till en lösning. Här är det värt att påpeka att Folkhälsomyndigheten enbart utfärdat en rekommendation om social distansering, inte en föreskrift eller lag.

Nästa års hyresförhandling kommer utan tvekan att påverkas av pandemin, och vi kommer att ta fajten för en återhållsam hyresutveckling för 2021.

Hyresgästföreningen har också i samband med pandemin gjort mycket annat: Vi har snabbt skapat ett aktivt volontärnätverk som hjälper personer i riskgrupper med inköp, hundrastning och annat förekommande. Vi arbetar också aktivt med att ringa upp medlemmar och diskutera pandemins påverkan ur var och ens personliga perspektiv. Till dags dato har vi ringt över 100 000 medlemmar och haft många bra samtal om hur medlemmarna upplever sin situation. En del av dessa samtal har lett till såväl juridiska ärenden som att personer fått stöd och hjälp av vårt volontärnätverk. Vi förbereder oss också på att hantera de samhällsekonomiska effekterna av covid-19. Nästa års hyresförhandling kommer utan tvekan att påverkas av pandemin, och vi kommer att ta fajten för en återhållsam hyresutveckling för 2021. Vi planerar bland annat insatser mot kommunerna för att de ska lätta vinst- och utdelningskraven på sina allmännyttor för att möjliggöra för företagen att vara återhållsamma med hyreshöjningarna.

Som redan sagt, är man medlem och har funderingar av juridisk eller annan art som rör ens boendesituation är man alltid välkommen att höra av sig så ska vi göra vårt bästa för att hjälpa till.

Bengt Olsson

chef juridiska enheten

Hyresgästföreningen Region Mitt

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel