Annons
Vidare till na.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Skolgårdarna har uppvärderats

Svar

I NA 13 mars skriver Niclas Person (MP) och Maria Sääf (MP) om de viktiga lekmiljöerna vid skolor och förskolor, en uppmaning till kommunledningen att prioritera dessa.

Vi är väl medvetna om vikten av en god lärandemiljö i skolan, såväl inne som ute. Utemiljöerna ska stimulera till både lek och rörelse och fyller därmed ytterligare syften för barns hälsa och utveckling. I samband med byggnation av nya förskolor och skolor har skolgårdarna därför uppvärderats och förväntas vara planerade i de handlingar som kommer upp till beslut i nämnd. Vi vet samtidigt att många av de befintliga förskole- och skolgårdarna i Örebro kommun har låga lekvärden. Det är en fråga som arbetats med genom projektet ”Gröna förskole- och skolgårdar” med en ambition att omvandla ett trettiotal skolgårdar i kommunen.

Fokus på de förlängda skolgårdarna är gröna leklandskap och tillgång till löst material för fantasi- och rollekar.

Parkenheten har också påbörjat ett arbete med vad vi kallar förlängda skolgårdar, vilket öppnar upp möjligheter för de skolgårdar som gränsar till parkmark. I praktiken innebär det att parkmarken kan fungera och användas som en slags kompensation för den låga kvaliteten på den egna gården. Fokus på de förlängda skolgårdarna är gröna leklandskap och tillgång till löst material för fantasi- och rollekar. Det finns en stor potential med ett ökat samarbete mellan Barn och utbildning gällande förlängda skolgårdar.

Ett exempel på hur Örebro kommun arbetat med förlängda skolgårdar är Mariebergsskolan, där dialog förts med barn och pedagoger på skolan, utifrån det har en lekmiljö skapats i parksskogen som gränsar till skolgården. Bland annat finns en hinderbana av stock och sten, ett stall för käpphästar, ett väderskydd med tillhörande grillplats och kojbyggarställningar.

Det är viktigt att fortsätta utveckla barns lekmiljöer och vi har mycket kvar att göra.

Ett annat exempel på en förlängd skolgård är Norrbyparken. Efter dialog med barn från en av kommunens största skolor finns nu ett leklandskap i anslutning till skolgården. I parken finns bland annat en generös sand- och vattenmiljö och platser för fartfylld lek med exempelvis en hinderbana.

Framåt planeras Hagen, en förlängd skolgård vid nya Änglandaskolan. Hagmarksgatan leds även om för att nya Svealundskolans gård byggs ihop med parken Eklunden.

Det är viktigt att fortsätta utveckla barns lekmiljöer och vi har mycket kvar att göra. Men att Örebro ligger främst i det arbetet är ingen slump, det beror på att vi är många inom både politik och förvaltning som tillsammans drar åt samma håll och förstår vikten av rörelse och kreativitet för barn och ungdomar i alla åldrar.

Ullis Sandberg

Socialdemokraterna, ordförande programnämnd Samhällsbyggnad

Marlene Jörhag

Kristdemokraterna, ordförande Programnämnd Barn och utbildning

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel