Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Skralt intresse trots behov

Fyra gånger den här terminen har Lindesbergs kommuns konsumentrådgivare, Inger-Kristina Rudenvall funnits tillgänglig för konsumentvägledning på Lindeskolans bibliotek.

Annons

Men ungdomarna har inte visat något större intresse för konsumentinformationen.

Under fyra teman; Privatekonomi och kronofogden, student, jobb samt flytta och försäkringar, har eleverna på Lindeskolan under vårterminen haft chansen att få råd och tips från Inger-Kristina Rudenvall. Men endast en handfull av ungdomarna har tagit vara på tillfället.

– Tröskeln för eleverna att komma och prata med mig är ganska hög. Vi får se till hösten hur vi ska gå vidare, det kanske bli i en annan form, säger hon själv.

Tidigare har Inger-Kristina Rudenvall erbjudit hantverksprogrammen på Lindeskolan att besöka dem för att ge eleverna konsumentråd.

– Ska man till exempel bli snickare så lyder man under konsumenttjänstlagen.

Det är dock bara fordon- och transportprogrammet som nappat på erbjudandet.

Just gymnasieelever är en jätteviktig målgrupp för konsumentvägledare. Inger-Kristina berättar att kunskapen om konsumentfrågor är väldigt dålig och att de flesta som själva söker upp henne gör det först efter att de fått problem.

– Då är det oftast redan försent, det gäller att försöka nå ut med informationen innan det.

När det gäller ungdomar får hon ofta hantera teknikavtal, exempelvis mobilabonnemang.

– Många ungdomar är inte helt medvetna om att när de fyllt 18 år och sätter sin namnteckning på ett avtal så är de juridiskt bundna vid det, säger Inger-Kristina.

De få elever som ändå tagit chansen att besöka henne har främst haft frågor om att flytta hemifrån.

– De vill veta vad det kostar att flytta hemifrån, vilket ansvar de har och vad det kostar att utrusta lägenheten, säger hon.

Annons