Annons
Vidare till na.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Skrota det pedagogiska priset!

Återigen har Örebro kommun utsett de ”bästa” pedagogerna. Media är inte sen att haka på ”Han är den bästa…” fick vi oss till livs med morgonkaffet häromdagen. Jag blir lika irriterad varje gång.

Vem är egentligen ”bäst”? Är det den lärare som syns och hörs mest eller den som ”sliter” i det tysta? Fenomenet går nämligen inte att mäta och dessutom, varför i hela friden ska man göra det? Att vara lärare innebär inte att utöva något slags maratonlopp där man ska vinna. När ska politiker och andra ovetande inse det? Nej, att vara lärare är mer komplext än så. De allra flesta lärare är yrkesskickliga, de ”trollar med knäna” varje dag och ser till att eleverna får en trygg, god kunskapsmiljö. Omgivningen (klasser, föräldrar etcetera) och förutsättningarna (resurser) för att läraren ska kunna göra ett bra jobb är dock ytterst viktiga parametrar i sammanhanget.

Pedagog Örebro menar att priset ska gå till en person som bland annat inspirerar andra och delar sina kunskaper. Men, välkommen till verkligheten, det gör lärare varje dag! Det utövas inte någon envägskommunikation i det vardagliga. Det stöts och blöts ständigt mellan lärare i personalrum, arbetsrum med mera. Dessutom, att ge en kollega uppmuntran och stöd är nog så viktigt som att visa på hur man kan jobba med exepelvis lässtrategier i en blogg. Hur mäter man skickligheten på den kunskapen?

Nej ,skrota det pedagogiska priset! Det är ett hån mot resten av lärarkåren. Ska ni envisas med att ha kvar det ge det till ett lag. Vi gör varandra bra!

”Good enough is good enough”

Örebro

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel