Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Bäst grönsaksresultat utan tjat

Sluta tjata om att barnen ska äta grönsaker. Inte heller logiska argument som att grönsaker är bra för kroppen hjälper. Bäst blir resultatet om du bara ställer fram nyttigheterna på bordet.

Annons

– Om du bara äter lite av morötterna blir din kropp pigg och glad.

– Kan du inte bara smaka lite? Då blir du stark!

– Du blir så mycket smartare av att äta grönsaker, då går det lättare i skolan.

Det känns som en omöjlighet – ditt barn vägrar att stoppa ens en pytteliten tugga av en grönsak i sin kräsna mun.

Du oroar dig över ensidig kost, och försöker på alla sätt att lirka i den envisa avkomman något från växtriket. Utan framgång.

Forskning från University of Chicago and Northwestern University visar att det inte lönar sig att berätta för barnen att grönsakerna är nyttiga och bra för dem. Störst framgång uppnåddes i studien genom att bara ställa fram grönsakerna på bordet och strunta i att kommentera dem.

– Ja det ligger något i det. Ibland kan ambitiösa föräldrar bli överdrivet entusiastiska och förklara för mycket. Det viktigaste är att visa att man själv äter och gillar grönsaker. Gör man inte det får man anstränga sig om man vill få barnen att göra det, säger Viktoria Svensson, barndietist på Karolinska universitetssjukhuset.

Hon möter föräldrar som oroar sig för att barnen äter för lite och för ensidigt, men säger att oron oftast är obefogad.

– Det är naturligt att barn har perioder när de inte vill äta så mycket. Men ser man över en period, eller över en vecka, så brukar det jämna ut sig. Om barnen växer som de ska får de i sig vad de behöver.

Att tjata, truga eller muta för att de ska äta mer eller mer varierat avråder hon ifrån. Blir den gemensamma middagen för negativt laddad vinner ingen på det.

– Det är bättre att ställa fram skålar med olika saker, många barn gillar att plocka vad de själva vill ha enligt tacomodellen.

Ett annat knep är riva ner morötter i köttfärssåsen eller pannkakssmeten, eller att äta vegetariskt en eller ett par gånger i veckan. (TT)

Så får du barnen att äta mer grönsaker

Servera olika sorter i små skålar. Barn gillar att välja.

Var påhittig. Hitta på namn som hör ihop med färgerna på grönsakerna till exempel.

Om barnet smakar en ärta – uppmuntra det men utan att tjata.

Testa så kallad tittmat. Lägg upp grönsaker på din egen tallrik och säg att det här behöver barnet bara titta på. Kanske kan barnet acceptera att tittmaten ligger på deras egen tallrik utan att de behöver smaka. Och om de skulle våga testa, beröm det.

För större barn: Testa grönsaksjakten. Flera olika grönsaker serveras i skålar och varje sort poängsätts. Barnen får plocka själva och sedan räknar man ihop hur många poäng varje person får beroende på hur mycket de har ätit upp.

Undvik helt tjat, mutor eller bråk.

Ha tålamod. Barn kan behöva smaka många gånger på nya saker för att acceptera dem. Fortsätt att servera, varje dag, gärna varje måltid.

Källa: Viktoria Svensson, dietist (TT)

Mer läsning

Annons