Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

"Det är mycket för handläggarna att vara insatta i"

Alexandra Gahnström är expert på barnförsäkringar på Trygg-Hansa. Hon menar att det är den mänskliga faktorn som ligger bakom misstaget i fallet med Stina Nyberg.

Annons

Hur kan ett fel av den här typen inträffa? Hade handläggaren inte koll på vilka villkor som gällde?

– Handläggaren hade koll på att diagnosen för missbildningen i ögat är undantagen i gravidförsäkringen. Men sen har vi en del i händelseförsäkringen, vilken är ett moment i gravidförsäkringen, som täcker vissa diagnoser och där ingår den diagnos på blindhet på ögat som flickan hade. Det hade handläggaren missat.

När du förklarar hur det fungerar låter det svårt att hålla koll på.

– Ja, ibland är det komplicerade ärenden och mycket för handläggarna att vara insatta i.

Och ännu värre för en försäkringstagare, för att inte säga omöjligt?

– Det är det förstås. Jag vill betona att det är viktigt att man som kund försöker sätta sig in i försäkringarna och ta del av den köpinformation som finns.

Det låter som om man som kund är helt i händerna på en enskild handläggares kunskaper?

– Vi reglerar utifrån de villkor som finns. Många av våra handläggare är medicinskt utbildade och vid behov tar vi även hjälp av medicinska experter.

Hur kontrollerar ni att alla ärendena blir korrekt hanterade?

– Vi har kompetenta och erfarna handläggare som har hand om sådana här ärenden varje dag. Men vi är också människor och ibland begår vi misstag och i det här fallet har vi gjort det.

Är det en ensam handläggare som sköter varje ärende eller finns det någon ytterligare kontrollstation?

– Det är ju väldigt skiftande ärenden och en del är oproblematiska. Men är det komplicerade ärenden är vi flera som hjälps åt och vid behov tar vi även in medicinska experter.

Nu ändrade ni beslutet. Men om vi inte hade hört av oss till er hade ärendet aldrig öppnats överhuvudtaget. Familjen har ju fått beskedet att det var avslutat.

– Jag förstår vad du menar. Vi hanterar tusentals skador per år och i de allra flesta fall blir det rätt, men naturligtvis ska man höra av sig till oss om man inte är nöjd med beslutet.

Vad gör ni om fler hör av sig och vill ha sina ärenden omprövade?

- Då tittar vi på de ärendena igen, och har det blivit fel så rättar vi till det.

Mer läsning

Annons